Články / Rozhovory

Oranssi Pazuzu, démon, finský exorcista

Oranssi Pazuzu, démon, finský exorcista

Tereza Tůmová | Články / Rozhovory | 03.04.2014

Poprvé se u nás představili Oranssi Pazuzu, protínající space rock, psychedelii a black metal. Představení důrazné, vtahující a mimořádně variabilní nadchlo publikum v pražské K4. Mimo pódium uvolnění a sympatičtí Finové, které pro rozhovor zastoupil vokalista a kytarista Jun-His.

Jste skoro na konci tour, dnes hrajete předposlední koncert, jak se cítíte? Jste spokojení?
Jo, jsme vážně spokojený, byla to naše první tour. Už jsme dělali pár koncertů na festivalech mimo Finsko, ale tohle byla první skutečná tour. Jsme rádi, že jsme tuhle příležitost dostali, zatím to bylo dvanáct koncertů a doufám, že to tak půjde dál.

Projeli jste velký kus západní Evropy, vidíš rozdíly v přijetí publika tam a ve Skandinávii?
Ve Skandinávii je publikum spíš klidnější, tišší, nevíš úplně jistě, co si myslí. Naopak hlavně v jižní Evropě ti dá jasně najevo, že tam je, je aktivnější. Ale pro mě jsou oba dva přístupy v pohodě.

Svoji muziku popisujete jako čarování se zvuky temných koutů vesmíru a mysli. Vychází to z osobní zkušenosti?
Znamená to, že naše myšlení má místa, který třeba ani nechceš navštívit, ale možná by to určitým způsobem mohlo být užitečný, projít si je, pořád to jsou části reality. Můžou tě dost naučit o sobě samým i světě kolem. Jinak jasně, souvisí to s naším agresivním stylem muziky. Jde o to nechat proudit negativní emoce, já dělám vokály, což je do jistý míry i fyzicky náročný. Takhle se zbavuju svých frustrací.

Našla jsem si, že oranssi znamená finsky oranžový a Pazuzu je démon…
Je to podle filmu Exorcist, je to démon, co se vtělí do jedný holky. Ale Pazuzu má taky kořeny v severský mytologii, je to ďábelská postava a určitým způsobem vykresluje atmosféru naší hudby. Oranžová proto, že dobře sedí k naší psychedelický a kosmický stránce.

Hrajete spolu od roku 2007, ty jsi měl kapelu i předtím, ale jak došlo k tomu, že jste se dali dohromady?
Hráli a jamovali jsme spolu častokrát i dřív. Moje předchozí kapela se rozpadla a mě a basákovi Onttovi přišlo, že je dobrý čas založit kapelu zčásti metalovou a zčásti přirozenou našemu stylu hraní, který vychází z mnoha vlivů. Dokonce jsme už měli i nápady na songy. Ale pak jsme všichni, jak teď tvoříme kapelu, původní nápady zahodili. A na první jam session hned složili první song Korrpi.

Takže skládáte dohromady, ale texty dělá Ontto a zpíváš je ty - není to zvláštní?
Dobrá otázka, v určitym směru to zvláštní je. Je pro mě důležitý, abych se s texty mohl ztotožnit, takže s Onttem hodně diskutujeme, ať už o filozofii, nebo jen tak u piva a při jamování a při tomhle taky vzniká hodně nápadů na texty. Svým způsobem se na textech podílím, i když je neskládám. Rozhodně si v nich potřebuju najít vlastní interpretace.

V recenzích na vaše poslední album Valoniela se dost opakuje, že trendem vaší muziky je překračovat hranice stylů. Snažíte se o to taky při živých vystoupení, při vizuální prezentaci?
Snažíme se k publiku dostat správný „vibe“, hypnotický vjemy, co zmrazí jednotlivý chvíle. Taky máme vlastního osvětlovače, který naši muziku cítí a posiluje atmosféru. Projekce nepoužíváme, protože chceme, aby lidi zapojili představivost. Některý lidi koncerty poslouchaj se zavřenýma očima a vytvářejí si vlastní vizualizace.

Vaše texty jsou finské, byla to přirozená volba?
Pro úplný interpretování Ontteho textů je finština jediná možnost, jak se vyjádřit a nepřijít o žádnou významovou úroveň. I když rád poslouchám songy v angličtině, necítili bysme se tak pohodlně. Jde hlavně o správný vyjádření, a to by angličtinou utrpělo.

Před nějakou dobou jste změnili label, byla to vaše volba?
Vlastně nás od Spinefarmu vyhodili, protože změnili směr. Ale pro nás to bylo dobře, teď máme šanci hledat si labely sami. Pro zastoupení ve Spojených státech máme 20 Buck Spin a pro Evropu Svart Records a našli jsme si je podle hudby, kterou publikují, ta je nám blízká experimentálním zaměřením. Odvedli dobrou práci s naším posledním albem.

Nahrávali jste ho v Londýně s Jaimem Gomezem Arellanem...
V jeho vlastním studiu, které je velké a se spoustou vintage zařízení. Jaime je chlápek v pohodě, co s náma sdílí oblibu v muzice, hlavně té progresivní ze sedmdesátých let a v devadesátkovém black metalu. Naučil nás hodně o analogu a různejch přístupech k nahrávání. Vyzkoušeli jsme oddělený nahrávání kytar, a i když to pro nás bylo nový, osvědčilo se to.

Měli jste před nahráváním album kompletně nachystané?
Ne, během nahrávání se zvuk dost měnil, my máme radši věci otevřený, ne kompozice, ale zvuk určitě, tenhle přístup preferujeme.

V létě jedete na OFF Festival v Polsku.
OFF Festival je o indie kapelách, chvíli předtím budeme na INFERNO festivale v Norsku, který je naopak úplně metalovej - a tohle je přesně ta rovnováha, kterou se snažíme najít. Doufám, že pro publikum indie a psychedelický muziky může bejt jednodušší porozumět naší muzice a naopak.

Máš nějaký jiný než metalový hudební zájmy. A co vlivy?
Určitě, poslouchám hodně elektronický muziky, sedmdesátkovou progresivní, taky pop, vlastně cokoli, co mě zaujme a kde cítím nějakou upřímnost. Kdybych měl jmenovat, tak King Crimson, Emperor of Black Metal, Luke Vibert, Chemical Brothers, DJ Shadow je dobrej muzikant a klidně i starší jazz, jako je Miles Davis.

Jednou mi jedna kapela vyprávěla, jak jsou spolu štastní i po dvou měsících tour, protože je prostě baví spolu hrát. Cítíš to podobně?
My jsme nikdy nebyli kapela, která by fungovala tak, že jeden nosí hotové nápady na song... Potřebujeme být spolu, zkoušet a jamovat, s každým albem a koncertem jsou vazby mezi námi silnější.

Takže nemáte frontmana?
Asi ne, i když Ontto má velkou zodpovědnost, protože píše texty a je dobrý v tom, že každé album vidí jako celek, stejně jako vidí celkovej obraz kapely. Já a Ontto přinášíme hlavní ideje.

Info

Oranssi Pazuzu (fin)
http://www.oranssipazuzu.com

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace