keša | Články / Reporty | 24.07.2014
Koncert jako last minute. Zkušebna na Vlněně. Dozvídám se den předem. Musím jít, protože kapele Les Rhinocéros dlužím reparát. Nebo ho oni dluží mně? Posledně na MišMaši nepřesvědčili, ale většinou dávám druhé šance. A byla otázka času, kdy přijde. Jen jsem nečekal, že to bude tak brzy.
Do zkušebny je to přes modrá vrata, vrátnému stačí říct heslo „zkušebna“. Pak už po čichu nebo po stopách náhodně příchozích. Kolem hlouček lidí, teplý lahváč za dvacku. Pak to houstne, Bro, Boro, zastaví se to na šedesáti „známejch“. Dovnitř se jich vejdou tak dvě třetiny, zbytek hledí ze dvora přes otevřené a zamřížované okno.
A je na co! Zvenku na tři frajírky, jak to nehorázně brousí, zevnitř na lidi za mřížemi, co ze zvědavosti přesouvají popelnice k oknu a čumí. Zapojeno přes efekty jen do aparátů, basa, kytara. Bicí na sucho, bubeník pekelný. Masakr v první řadě, free jazz střídá punk s matikou, pak zase free jazz, šup tam latinu a orient, free jazz a noise a pozpátku ambient. Oddych na konec, oni hrajou i dub? Jo! Bubeník zpocený, dá se ždímat.
Konec. Jen jeden přídavek, policejní hodina a policajti opodál. A zrovna bych si dal ještě kousek toho, co jsem bez té bezprostřední blízkosti tehdy neprokoukl. To, co kolovalo pět týdnů po Evropě a vrátilo se sem, do Čech a do fabriky. Les Rhinocéros makají.
Les Rhinocéros (usa)
22. 7. 2014, zkušebna ve fabrice Vlněna, Brno
foto © Zdeněk Němec
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.