Akana | Články / Recenze | 08.04.2013
Nikdo nemůže šokovat věčně, dokonce ani Mike Patton. Možná jsme si až příliš zvykli, že každý další kousek tohoto vysoce inteligentního pošuka bude nevyzpytatelně jiný a extrémní. Čtvrté album jeho formace Tomahawk takové není, ale nemusíme nad ním proto zívat. V porovnání s naprostou většinou rockových spolků se jedná pořád o mimořádně nápaditou, originální a dobrodružnou kolekci, která pakliže obsahuje nějaká klišé, jsou to spíš taková, která vymyslel sám Patton a teď s nimi eklektickým, ale stále svěžím způsobem pracuje. Nejde o bezbřehé experimentování (k tomu Tomahawk stejně nikdy nesloužili), ale je tu cítit jistá ruka člověka, který ví, co chce. Oddfellows může být signálem, že Patton přechází od extenzivního k intenzivnímu hospodaření, tedy že kultivuje už obdělané, ale to v jeho případě znamená pořád zatraceně vysoké výnosy.
Mike Patton a jeho kumpáni se probírají bohatým archivem výrazových poloh nejen ze své předchozí tvorby, ale i z jiných šéfových projektů. Jeho nejslavnější štaci, tedy Faith No More, připomenou úderně rockové palby jako Stone Letter (ta má podobně přímočarý tah jako svého času Digging the Grave), South Paw nebo Typhoon, ulítlé divočiny typu Rise Up Dirty Waters odkazují k Mr. Bungle, hororově zlověstné zpomalovačky (A Thousand Eyes, I Can Almost See Them, Baby Let’s Play) zase mají něco z fantomasovských „režisérských sestřihů“ a celé je to v uvážlivém množství špikované popovými melodiemi.
Je to jistě jedna z nejpřístupnějších a nejtradičněji rockových desek Pattonovy post-FNM kariéry. Ten, kdo chce být zas a znovu překvapován, tu zřejmě nedojde ukojení. Ale odmávnout album Oddfellows jako obyčejný bigbít rozhodně nelze. Na to je až příliš pattonovsky proměnlivé, nadstylové a propracované. Sice poměrně bezpečné, ale stále vysoko nad běžným standardem.
Tomahawk – Oddfellows (Ipecac Recordings, 2013)
www.myspace.com/tomahawkofficial
Richard Michalik, Veronika Vagačová 30.01.2025
Po silnom debute, za ktorý si Vojtik vyslúžil ocenenie RadioHead Awards, šlo očakávať čokoľvek. Jeho odvaha a talent ukazovali hneď viacerými možnými smermi.
Štěpán Šanda 28.01.2025
Procházka výstavou v podobě něčeho blízkého počítačové hře může dobře připomínat pandemickou osamělost. Kid A Mnesia Exhibition.
Michal Pařízek 28.01.2025
Život Vernona Subutexe je brutálním popisem společnosti rozpolcené v různých směrech, společnosti, jíž cloumají nenávistné nálady směrem k odlišným rasám, cizincům nebo prostě osobám, které nezapadají.
Radim Kopáč 27.01.2025
Punk ladies made in ČSSR určitě musely být. Možná ne tak výrazné jako holky z Dybbuku, možná netvořily celou sestavu, ale každopádně tady měly své místo. Na pódiu i pod…
Veronika Vagačová 22.01.2025
Hravé riffy, prenikavé vokály a nečakané štylistické zmeny sú len pár z ocenenia-hodných kvalít tejto relatívne novej skupiny.
Jiří V. Matýsek 21.01.2025
Žádný growl, žádné temné mručení, jakoby tu z vlhkých kobek zněl hlas čisté bytosti, kterou zahnalo lidské nepochopení.
3DDI3 01.01.2025
Kapela, co má duši, ale nemá hlas. Anebo jo.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.