Viktor Hanačík | Články / Reporty | 11.12.2024
Festival Sonda rád propojuje elektroakustické a audiovizuální umění s netradičními lokalitami. Unikátní stavba brněnských vodojemů z počátku 20. století prošla renovací a kulisy tajemného podzemí lákají návštěvníky a pořadatele nejen historickým významem a geniem loci, ale taky velkorysou akustickou kvalitou prostoru s mimořádným dozvukem.
Dispozice nádrže č. 3 si vybrali výzkumní autoři projektu, Jiří Y. Suchánek (hudba, systém) a Petr Bradáček (obrazy-kód). Absolventi FAVU jsou zkušení umělci tvořící napříč multimediálním polem, pro Sondu, jejímž letošním průběžným tématem jsou sonické prostory, spojili síly na site-specific audiovizuální performanci Critical Level.
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech. Suchánkův živý zvukový set byl subtilní, ambientní, postrádající radikální změny, pohyboval se od minimalistických ploch R2D2 music a dronových tónů po abstrahované terénní nahrávky kapalin, které rezonovaly v mysteriózním sále a ztrácely se v dalekém echu. V druhé půlce se ozývaly náznaky tlumených pulzů, melodie blížící se filmovému podkresu, vybuzují nadčasové i pomíjivé momenty mentálních textur.
Vlnící se linky světla odhalovaly kontrasty mezi architektonickými obrysy i Bradáčkovu technickou preciznost, zkoumající nesčetná betonová plátna. Místy to byl mírně předvídatelný spektákl, trialog světla, zvuku a prostoru mohl působit ještě dynamičtěji a plastičtěji, kdyby byl doplněný o mlhu nebo další projekce. Zvukově by pomohl větší vývoj nebo dramatičtější střihy, které by podpořily laserový narativ, občas chyběl prvek překvapení, hlubší emoční tlak. Snaha o decentnost a přístupnost nejspíše omezila tvůrce v důraznějším vyjádření.
To, co se performance Critical Level naopak podařilo, bylo překonání nudné konceptuální instalace pro hlouček příznivců, početné publikum ocenilo spojení nevšedního prostoru, špičkové technologie a smyslově bohatého programu. Sondě se během finální večera podařilo rozsvítit hvězdné nebe, evokovat mořské hlubiny a přenést diváka za obzor každodenní reality.
Sonda Festival
7. 12. 2024 Vodojemy Žlutý kopec, Brno
foto © Viktor Hanačík
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…