Články / Reporty

Sonda za obzor

Sonda za obzor

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 11.12.2024

Festival Sonda rád propojuje elektroakustické a audiovizuální umění s netradičními lokalitami. Unikátní stavba brněnských vodojemů z počátku 20. století prošla renovací a kulisy tajemného podzemí lákají návštěvníky a pořadatele nejen historickým významem a geniem loci, ale taky velkorysou akustickou kvalitou prostoru s mimořádným dozvukem.

Dispozice nádrže č. 3 si vybrali výzkumní autoři projektu, Jiří Y. Suchánek (hudba, systém) a Petr Bradáček (obrazy-kód). Absolventi FAVU jsou zkušení umělci tvořící napříč multimediálním polem, pro Sondu, jejímž letošním průběžným tématem jsou sonické prostory, spojili síly na site-specific audiovizuální performanci Critical Level.

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech. Suchánkův živý zvukový set byl subtilní, ambientní, postrádající radikální změny, pohyboval se od minimalistických ploch R2D2 music a dronových tónů po abstrahované terénní nahrávky kapalin, které rezonovaly v mysteriózním sále a ztrácely se v dalekém echu. V druhé půlce se ozývaly náznaky tlumených pulzů, melodie blížící se filmovému podkresu, vybuzují nadčasové i pomíjivé momenty mentálních textur.

Vlnící se linky světla odhalovaly kontrasty mezi architektonickými obrysy i Bradáčkovu technickou preciznost, zkoumající nesčetná betonová plátna. Místy to byl mírně předvídatelný spektákl, trialog světla, zvuku a prostoru mohl působit ještě dynamičtěji a plastičtěji, kdyby byl doplněný o mlhu nebo další projekce. Zvukově by pomohl větší vývoj nebo dramatičtější střihy, které by podpořily laserový narativ, občas chyběl prvek překvapení, hlubší emoční tlak. Snaha o decentnost a přístupnost nejspíše omezila tvůrce v důraznějším vyjádření.

To, co se performance Critical Level naopak podařilo, bylo překonání nudné konceptuální instalace pro hlouček příznivců, početné publikum ocenilo spojení nevšedního prostoru, špičkové technologie a smyslově bohatého programu. Sondě se během finální večera podařilo rozsvítit hvězdné nebe, evokovat mořské hlubiny a přenést diváka za obzor každodenní reality.

Info

Sonda Festival
7. 12. 2024 Vodojemy Žlutý kopec, Brno

foto © Viktor Hanačík

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace