Viktor Hanačík | Články / Reporty | 11.12.2024
Festival Sonda rád propojuje elektroakustické a audiovizuální umění s netradičními lokalitami. Unikátní stavba brněnských vodojemů z počátku 20. století prošla renovací a kulisy tajemného podzemí lákají návštěvníky a pořadatele nejen historickým významem a geniem loci, ale taky velkorysou akustickou kvalitou prostoru s mimořádným dozvukem.
Dispozice nádrže č. 3 si vybrali výzkumní autoři projektu, Jiří Y. Suchánek (hudba, systém) a Petr Bradáček (obrazy-kód). Absolventi FAVU jsou zkušení umělci tvořící napříč multimediálním polem, pro Sondu, jejímž letošním průběžným tématem jsou sonické prostory, spojili síly na site-specific audiovizuální performanci Critical Level.
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech. Suchánkův živý zvukový set byl subtilní, ambientní, postrádající radikální změny, pohyboval se od minimalistických ploch R2D2 music a dronových tónů po abstrahované terénní nahrávky kapalin, které rezonovaly v mysteriózním sále a ztrácely se v dalekém echu. V druhé půlce se ozývaly náznaky tlumených pulzů, melodie blížící se filmovému podkresu, vybuzují nadčasové i pomíjivé momenty mentálních textur.
Vlnící se linky světla odhalovaly kontrasty mezi architektonickými obrysy i Bradáčkovu technickou preciznost, zkoumající nesčetná betonová plátna. Místy to byl mírně předvídatelný spektákl, trialog světla, zvuku a prostoru mohl působit ještě dynamičtěji a plastičtěji, kdyby byl doplněný o mlhu nebo další projekce. Zvukově by pomohl větší vývoj nebo dramatičtější střihy, které by podpořily laserový narativ, občas chyběl prvek překvapení, hlubší emoční tlak. Snaha o decentnost a přístupnost nejspíše omezila tvůrce v důraznějším vyjádření.
To, co se performance Critical Level naopak podařilo, bylo překonání nudné konceptuální instalace pro hlouček příznivců, početné publikum ocenilo spojení nevšedního prostoru, špičkové technologie a smyslově bohatého programu. Sondě se během finální večera podařilo rozsvítit hvězdné nebe, evokovat mořské hlubiny a přenést diváka za obzor každodenní reality.
Sonda Festival
7. 12. 2024 Vodojemy Žlutý kopec, Brno
foto © Viktor Hanačík
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...