Články / Reporty

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák | Články / Reporty | 08.12.2024

Je to čtrnáct let, co se Blixa Bargeld a Teho Teardo poprvé setkali a složili skladbu A Quiet Life ke stejnojmennému italskému filmu, v němž mafián hledá azyl před těmi, kteří ho chtějí zabít, a klid tváří v tvář sám sobě. Je to jedenáct let, co spolu přijeli do tehdejšího klubu Pilot, kde se Blixa Bargeld posmíval tamější povislé aparatuře, která nesplňovala nároky perfekcionisty, jehož projev stojí na labužnickém převalování slov v libovolném jazyce. Na cello s nimi tehdy hrála berlínská hudebnice Martina Bertoni.

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den. I tohle ale od večera s německým gurmánem tak nějak čekáme, podobně jako zvýšenou koncentraci mužů v bekovkách mezi publikem. Více lidí než obvykle si také do sálu přineslo svačiny, složení diváctva prozrazovalo přítomnost nemálo vdovců i lidí, jejichž šuplíček humoru je označen cedulkou hobluj. Nebylo jich mnoho, ale tím hlasitěji o sobě dávali vědět.

Spojení zasloužilého italského skladatele (nejen) filmové hudby Tearda a frontmana Einstürzende Neubauten Bargelda by mohlo navádět kamsi do hájemství zasloužilých umělců, tenhle dojem ale oba muzikanti úspěšně ředí. Výsledkem jejich tvůrčího setkání – na albech i naživo – je lexikon životních fascinací i obyčejností. Podobně jako v ironické skladbě Defenestrazioni zvažuje Bargeld masturbaci na hotelovém pokoji anebo využití hotelové služby pro svačinku jiného typu, jsou i další písně křehkou observací barevného světa, který dokáží potáhnout i závojem šedavé melancholie, aniž by ten ztratil na kráse.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Právě takové bylo jejich druhé album Nerissimo, zachycující (hrozící) cestu na druhý břeh, plné monster, u nichž není jasné, zda nás chtějí zardousit anebo jen obejmout. Koncert v Arše dával přirozeně největší prostor aktuální Christian & Mauro, proplouval ale přirozeně všemi nahrávkami – a stvrzoval jejich mimořádnou vyrovnanost, jednotnou poetiku, ale i uhrančivou variabilitu.

Bargeld, který mě naučil pít negroni a nasadil do hlavy nutkavou myšlenku, že pokud si někdy pořídím domácího mazlíčka, bude to axolotl, je na jedné straně světoběžníkem a dobrodruhem, na té druhé dokáže v souznění s Teardovou orchestrací promlouvat až konejšivě domácky. A je to právě toto spojení, které je protikladné jen zdánlivě, které dělá z jejich písní herbář dobrých nápadů k životní spokojenosti.

Vokální podání Bargelda, který dokáže být sám sobě terénní nahrávkou, bylo vlastně dokonalé, podobně jako představení spoluhráče Tearda „faking it on the electric ukulele“. Společně lahodně bruslili mezi nekonečným dojetím (díky, smyčce!), cynismem a radostí. Můžeme se bavit o koncertě, který bude doznívat ještě dlouho? „Is that a question?“

Info

Teho Teardo (it) & Blixa Bargeld (de)
6. 12. 2024 Archa+, Praha

foto © Romana Kovacs

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace