Články / Reporty

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Povolený sentiment na Balkáně (Božo Vrećo)

Ana Fligić | Články / Reporty | 31.12.2019

Božo Vrećo je bosenský hudebník, spisovatel, výtvarný umělec, herec a především zpěvák žánru sevdah (z arabštiny: touha, vášeň, milostné vzplanutí). Sevdah je tradiční hudební žánr, jehož historie se čte od středověku, texty písní vypráví příběhy o nešťastné lásce, bolesti z odloučení od milované osoby a o hořkých vyznáních touhy. Skladby, u kterých nejčastěji nelze dohledat autora, se interpretují a capella či v sestavě složené z kytary, bicích, kontrabasu, klarinetu, houslí, akordeonu a trubky. Táhlé tóny, výrazné hlasové variace a důraz na emotivní sdělení jsou základními znaky žánru, kterému nelze upřít vliv muslimské kultury.

Vrećo na počátku své kariéry dal dohromady několik renomovaných hudebníků a věnoval se převzatým písním. Jako autor už spolupracoval s interprety napříč balkánskou alternativní scénou. Vrećův sevdah, který by si evropský posluchač asi nejlépe zařadil do škatulky „world music“, se touto fúzí obrátil také k jazzu, elektronice a soulu.

Vrećovu hudební všestrannost odráží i jeho excentrický zjev. Zahraniční média ho označují jako „cross-dressed“, což sám povrzuje tím, že se nehlásí k žádnému pohlaví, ale i výběrem image pro svá živá vystoupení. Typické dlouhé vlasy, dramatický make-up, plnovous, elegantní, nejčastěji vlastnoručně navržené šaty, vysoké podpatky. Slovy jen těžko popsatelná přízeň jeho publika značí pozitivní transformaci konzervativních a patriarchálních hodnot na Balkáně. Božo Vrećo je obrovským přínosem pro země bývalé Jugoslávie, kde ještě před pár lety končil pochod Gay Pride v srbském hlavním městě krvavými nepokoji.

Brutalistní budova Sava Centar toho večera pojala téměř čtyři tisíce oddaných posluchačů. Vrećo vstoupil před roztoužené publikum v róbě, s korunou z dubového listí a pšeničnými klasy v náručí. Během první skladby představil virtuózní sedmičlennou kapelu, která ho soustředěně doprovázela dvě a půl hodiny. Vrećo interpretoval své písně – ostatně jako obvykle – v originálních aranžích. Bylo úchvatné sledovat „na živo“ dynamiku komunikace mezi hudebníkem a jeho kapelou. Vrećo udával a měnil tempo hraní svými pohyby během tance, dával prostor hudebníkům pro improvizaci a zapojoval publikum do zpěvu. Kolektivní jamování, Vrećovy rozevláté šaty, orientálně akcentované dechy a hypnotizující zpěv uváděly publikum do transu.

Verš „Všichni co jste dnes přišli, jste přišli kvůli lásce“ vystihuje ústřední motiv Vrećovy tvorby. Vkusný sentiment, upřímnost citů, propojování kultur a napětí balkánského naturelu, to představuje Božo Vrećo. A důraz na lásku je zase důvod, proč dnešní cynický člověk potřebuje svého zpěváka sevdahu.

Info

Božo Vrećo (bih)
14. 12. 2019 Sava Centar, Bělehrad, Srbsko

foto © archiv Božo Vrećo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace