Fí Poláchová | Články / Recenze | 05.05.2024
Green Day se po čtyřech letech vrací na scénu s novou, již čtrnáctou studiovou deskou Savior, která hudebně připomíná dvě starší: průlomovou devádesátkovou Dookie a punkrockovou operu American Idiot (2004). Na nostalgické novince se kapela vrátila ke kritice aktuálního dění v rodné zemi.
Úvodní skladba The American Dream Is Killing Me odkazuje k iluzi amerického snu. Songy ze starších desek připomíná nejen frustrací a zoufalým hledáním spravedlnosti, ale také rychlým tempem a energickým rytmem. Bobby Sox zas navazuje na třicet let starou píseň Coming Clean (Dookie) a zatímco ta se dotýkala coming outu, nová oslavuje smíření s vlastní sexualitou. Vedle těžkých témat je osvěžující slyšet kytaristu a zpěváka Billieho Joea Armstronga v refrénu křičet: „Do you wanna be my boyfriend? Do you wanna be my girlfriend?“
Chytlavý a velmi osobní singl Dilemma pojednává o závislostech, mentálních nemocech a o bolesti. O nic méně chytlavější není ani song 1981 oslavující riot girrrls, typická ukázka energického punkrocku, který je pro Green Day tak příznačný, nebo Corvette Summer, vyjadřující nezájem o konvenční materialismus. Green Day sice stárnou, zelené vlasy jsou ty tam, ale duchem jsou to stále rockeři nadšeně se vymezující vůči společenským očekáváním a normám.
Další motivy napadající americký sen přináší písně Living In The 20’ nebo Coma City; ta nás zavede do města poznamenaného častou střelbou, kde si děti hrají před nedělní mší za chemičkou. Jako vždy i na téhle desce mají místo sentimentálnější kousky, do kterých Armstrong vložil část své duše a vlastních zkušeností: Father to a Son popisuje otcovskou lásku, zatímco Suzie Chapstick pojednává o zlomeném srdci a ztrátě blízkosti.
Na předchozí nahrávce Father of All Motherfuckers se Green Day snažili posluchače hlavně pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím. Společensko-kritické texty reflektují nezaměstnanost, bytovou krizi, sociální sítě a nedodržené společenské sliby, ale taky osobní boj s vlastní myslí a se vztahy k druhým. A to není málo.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.