Viktor Hanačík | Články / Recenze | 17.04.2024
Malcuth a Facutum vydali v prosinci debut na americkém labelu Vale, který sdružuje umělce na poli vpřed hledící taneční hudby. Album dvou českých producentů vznikalo dva roky a je výrazným příslibem multižánrově orientované elektronické scény.
Nahrávku otevírá skladba Closure, ve které debutující zpěvačka Babi a její éterické vokály „I've seen you in sunsets // I've seen you in dawns“ rezonují za doprovodu atmosférických synthů a valivých basů. V hlasu a textu se odráží trhliny synapticky bolestných vzpomínek na předchozí milence, vlny klamu a touhy po sebepřijetí. K výpravné skladbě vyšel i vizuálně bohatý, propracovaný videoklip plný znepokojivě symbolických metafor na téma iluze a sebe-projekce, režírovaný filmařem Farazem Alamem.
Určitý mezinárodní přesah a odkaz na americkou bass music je znát v titulní skladbě Alter, na které jim přizvukoval mladý floridský producent Floret Loret. Spolu vynalézavě proplétají mohutné těžší groovy a jazzem zalité, povědomé hiphopové smyčky. Následují leftfieldově orientované halftime skladby Allure a Giants, ve kterých nekompromisní syntetické bicí umocňují granulární syntézou prohnané basové textury a plochy. Místy se opisují v opakujících smyčkách a nezaujmou takovou silou a invencí jako skladby, na kterých jsou vokální a produkční otisky zahraničních hostů.
Album vrcholí dvojskladbou Solitude, na jejíž druhé části spolupracovali Malcuth a Facutum se zářivým bristolským producentem Grey Codem. Solitude odráží současný, umělecky orientovaný zvuk drum and bassu, postavený na melancholicky valících se synthech a prosvítající naději ve světě izolující samoty alternované reality a futuristického techno-optimismu. Kontrastní emoce vysvitnou naproti temně dystopické, technologiemi prorostlé budoucnosti, ve které se často topila značná část genericky neurofunkové produkce poslední dekády.
Malcuth a Facutum však jdou vlastní cestou multižánrových objevů ve sféře bass music, intenzivně propisují vlivy filmu, zalité texturálním sound designem, který doprovázejí složitá aranžmá s hutným emociálním podtextem. Alter zanechá trvalé dojmy a odmění otevřené posluchače detaily otevírajícími obraznost s každým novým poslechem. Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.