Viktor Hanačík | Články / Recenze | 17.04.2024
Malcuth a Facutum vydali v prosinci debut na americkém labelu Vale, který sdružuje umělce na poli vpřed hledící taneční hudby. Album dvou českých producentů vznikalo dva roky a je výrazným příslibem multižánrově orientované elektronické scény.
Nahrávku otevírá skladba Closure, ve které debutující zpěvačka Babi a její éterické vokály „I've seen you in sunsets // I've seen you in dawns“ rezonují za doprovodu atmosférických synthů a valivých basů. V hlasu a textu se odráží trhliny synapticky bolestných vzpomínek na předchozí milence, vlny klamu a touhy po sebepřijetí. K výpravné skladbě vyšel i vizuálně bohatý, propracovaný videoklip plný znepokojivě symbolických metafor na téma iluze a sebe-projekce, režírovaný filmařem Farazem Alamem.
Určitý mezinárodní přesah a odkaz na americkou bass music je znát v titulní skladbě Alter, na které jim přizvukoval mladý floridský producent Floret Loret. Spolu vynalézavě proplétají mohutné těžší groovy a jazzem zalité, povědomé hiphopové smyčky. Následují leftfieldově orientované halftime skladby Allure a Giants, ve kterých nekompromisní syntetické bicí umocňují granulární syntézou prohnané basové textury a plochy. Místy se opisují v opakujících smyčkách a nezaujmou takovou silou a invencí jako skladby, na kterých jsou vokální a produkční otisky zahraničních hostů.
Album vrcholí dvojskladbou Solitude, na jejíž druhé části spolupracovali Malcuth a Facutum se zářivým bristolským producentem Grey Codem. Solitude odráží současný, umělecky orientovaný zvuk drum and bassu, postavený na melancholicky valících se synthech a prosvítající naději ve světě izolující samoty alternované reality a futuristického techno-optimismu. Kontrastní emoce vysvitnou naproti temně dystopické, technologiemi prorostlé budoucnosti, ve které se často topila značná část genericky neurofunkové produkce poslední dekády.
Malcuth a Facutum však jdou vlastní cestou multižánrových objevů ve sféře bass music, intenzivně propisují vlivy filmu, zalité texturálním sound designem, který doprovázejí složitá aranžmá s hutným emociálním podtextem. Alter zanechá trvalé dojmy a odmění otevřené posluchače detaily otevírajícími obraznost s každým novým poslechem. Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.