Články / Reporty

Randy Brecker a jednosměrka přímo do srdce…

Randy Brecker a jednosměrka přímo do srdce…

Barka Fabiánová | Články / Reporty | 29.04.2013

Město Kostelec nad Orlicí zažilo v úterý 23. dubna malý hudební zázrak. V SK Rabštejn hrál pětinásobný držitel Grammy, americký trumpetista Randy Brecker, speciální host slovenského AMC Tria. Na tom, že se koncert uskutečnil, měl zásadní podíl jazzový fotograf Patrick Marek, který s myšlenkou uspořádat jedinečný koncert nejenže přišel, ale dlouhé měsíce i připravoval.

Sál se poměrně slušně zaplnil už před plánovanou půl osmou. Příjemnou komorní atmosféru dotvářely i svíčky, které hořely na stolech, a jazzové portréty na zdech. Po úvodním slovu Marty Klimešové odehrálo několik skladeb Tůmovo kvinteto, sestavený ze žáků místní ZUŠ. Děcka z Kostelce asi nasávají jazz přímo s mateřským mlékem, kvinteto hrálo s nadšením a na jejich krátkém setlistu bylo perfektně zvládnuté Libertango od Ástora Piazzolly i skladba Randyho Breckera.

Ještě než začal koncert hlavní hvězdy, obsadila rabštejnské pódium poměrně početná partička z Hradce Králové. On Line Session původně bývali orchestrem ZUŠ Habrmanova, ale postupně dorostli do skupiny, kterou si pro spolupráci vybral i trumpetista Laco Deczi. V kapele, kde se každý druhý jmenuje Doležal (a všichni nejsou příbuzní), hraje i uznávaný trumpetista Míra Barabáš. Na kosteleckém koncertě však největší aplaus vzbudilo sólo v Hancockově Canteloupe Islandu. S přehledem ho zahrál teprve třináctiletý, nesmírně talentovaný trombonista Lukáš Besuch, nicméně bravurní sóla jsou On Line Session vlastní.

AMC Trio začalo svůj set skladbou One Way to My Heart, která otevírá i stejnojmenné album. Jak kontrabasista a autor skladby Martin Marinčák prozradil, na světě jsou dva druhy lidí. Jedni se objeví a zmizí, aniž by zanechali nějaké stopy, a ti druzí v srdci zůstanou. Myslím, že to platí i v případě AMC Tria. Jakmile je jednou uslyšíte, už na jejich hudební příběhy nedokážete zapomenout. Na následující Soul of the Mountain se přidal Randy Brecker. Prostě přišel, vzal trumpetu a hrál. Bez zkoušky a tak, že vám poklesla čelist. Waiting for the Wolf pak navodilo pocit, že v tmavém karpatském lese pozorně nasloucháte každému podezřelému zvuku. A ještě než je spatříte, zaslechnete jejich tlapy. Vlci.

Koncert v Kostelci měl být i křtem CD, bohužel se nepodařilo album včas dostat do Čech. Přesto se křtilo, a to logo SK Rabštejn. Zajímavý nápad, jen jeho realizace působila poněkud zbytečně.

Koncert pokračoval skladbami z nového alba. Pozvání na cestu v písni Travel with Me Babe by bral každý, obzvlášť když bezstarostné jízdě kraluje Breckerova trubka. Netrvala však dlouho. Balada Pain Is Real přibližuje pocit, který máte, když přijdete o někoho velmi blízkého. Melancholické melodie naplněné smutkem zaručí husí kůži i zatajený dech. Melancholii nerozehnala ani následující Thor Iza, vyprávějící o pohnutém osudu nešťastně provdané dívky. AMC Trio se ve své tvorbě často inspiruje slovenskými lidovkami, ale na rozdíl od řady jiných nepohřbívají jejich přirozený půvab pod záplavu zběsilých jazzových improvizací, spíš zdůrazňují.

Přídavek v podobě hravé Take It Easy byl třešničkou. Pianista Peter Adamkovič, kontrabasista Martin Marinčák a bubeník Stano Cvanciger (alias AMC Trio) odehráli fantastický koncert a ten večer byli rovnocennými hudebními partnery Randyho Breckera. Škoda jen, že se koncert nedočkal větší mediální podpory. Kdo ten večer v sále SK Rabštejn byl, určitě potvrdí. Pozoruhodný zážitek.

Info

Randy Brecker a AMC Trio (usa/sk)
23. 4. 2013, SK Rabštejn, Kostelec nad Orlicí

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace