Články / Recenze

Šílený závod šťastné melancholie (Tim Dup)

Šílený závod šťastné melancholie (Tim Dup)

Adéla Polka | Články / Recenze | 05.09.2021

Francouzský hudebník Tim Dup debutoval v roce 2017 albem Mélancolie heureuse. A jako šťastná melancholie by se dala ve zkratce charakterizovat celá Dupova dosavadní tvorba. První album představovalo poměrně neotřelé spojení rapu s klasickým klavírem, z celku vyzařovala rvavost a nespokojenost příznačná mládí. Schopnost napasovat za sebe šílené množství slov do jemně plynoucího toku klavíru, který místy kořenily elektronické beaty, slibovala něco nového na francouzského scéně. Po druhé desce Qu'en restera-t-il?, která svým názvem opět signalizuje jakési zamýšlení nad lehce filozoficky zbarvenými tématy, přichází La course folle, šílený závod. Dup na albu upouští od prvotní rapovosti stejně jako od dominantnosti klavíru a místo toho pracuje s hosty: je tu Alexandra Tharauda (klavír), Aurélie Saada (vokál), Thomase Encho (multiinstrumentalista) a Saâne (zpěv a piáno).

Song Juste pour te plaire (Jen abych se ti zalíbil) je bohužel jednoduše nomen omen, tedy líbivý a rádiový. V kontextu celkové Dupovy tvorby je to naštěstí spíš výjimka. Jinak se stále propadá do melancholického vzpomínání a touhy po uchovávání co nejživějších zážitků. Song Dolce ricardo tohle tvrzení potvrzuje. Léto v Itálii, zmrzlina, doteky, odjezdy a pak už jen vzpomínky. Prázdninový příběh přináší i Montecalvario, který je plný letní lásky a hravého ukulele. S pořádnou dávkou emocí na sebe na této desce nechává Dup čekat. Dynamicky přitažlivě vystavěný a melancholicky se plížící je pak titulní song La course folle, kde využil doprovodu kytary a cella. Na desce zcela jedinečný doprovod, který je zároveň jejím vrcholem. Song propojuje úzkostné pocity z věčného ztrácení, které bolestivě gradují. Zvuk přesýpacích hodin, řezavý synťák a vokály meluzíny. Všechno končí, ale vrací se v jiné podobě. Něžnějším a konejšivějším způsobem se pak objevují těžká témata ještě v La cinquantième hurlants.

Klasický klavír a vyprávění příběhu dominují La légèrté. Melancholický sebezpyt, avšak forma možná nejbližší klasickému francouzskému šansonu, což je Dupova nejautentičtější poloha. Song působí, že je hraný v baru, zaznívá ruch z ulice, hovory lidí a cinkání skleniček. Je v tom smutek, ale paradoxně se zdá, že ho Dup prožívá rád.

Tim Dup představuje na francouzské scéně poměrně solidně etablovaného hudebníka, který se postupně vyvíjí, zve hosty pro oživení, avšak jeho síla spočívá především v rozněžnělé melancholii, skrze níž opěvuje svůj svět za doprovodu prakticky klasického klavíru. Dupa označují v jeho domovině za jemného básníka a je pravda, že i jeho někdejší rap zněl spíše klidněji. Jeho hudba je místy podbízivá, nicméně u intimních kusů, které vybízejí k meditaci nad přítomným okamžikem, zní přesvědčivé a udržuje naději, že se nezaprodává a vydrží u svého původního stylu.

Info

Tim Dup – La course folle (Sony Music, 2021)
Spotify interpreta

foto © se svolením společnosti Sony

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace