Akana | Články / Recenze | 28.09.2013
Specialitou izraelské zpěvačky Yasmin Levy je zanikající písňový odkaz sefardských Židů a jeho neortodoxní zprostředkování dnešku za pomoci současných hudebních jazyků, které měly v sítu času větší štěstí a s historií Sefardů jsou pevně spjaté. Zatímco na prvních deskách vycházela z hudby východního Středomoří, kde má sama své kořeny, nyní staré sefardské texty a nápěvy (ale i vlastní autorské příspěvky) stále více přizpůsobuje stylům a jazyku Pyrenejského poloostrova, tedy původní domoviny jejich autorů.
Také pěvecky se výrazně posunula k vypjaté expresivitě, jakou známe od zpěvaček flamenca nebo portugalského fada. Právě flamenco je základním stavebním prvkem písní na albu Libertad, i když málokdy ve své čisté podobě. Stylový záběr je širší, v úvodní La Ultima del Cancion jasně rezonuje tango, jinde objevíme přetrvávající inspiraci levantskou hudbou. Tím se Libertad příliš neliší od předešlých nahrávek, ale významnou a skvěle využitou novinkou je účast tureckého smyčcového orchestru, který se velkou měrou podílel na zvuku většiny skladeb, závěrečnou La Rosa Enflorence pak podmalovává výhradně on. Koexistence jeho klasicizujících, ale orientálně ohebných partů s hispánským hudebním základem zní velmi originálně, vytváří vítané napětí a díky ní drží lano napnuté mezi oběma konci Středomoří stále pevně. Výborná je také práce perkusí včetně stylového tleskání. Vůči magnetizujícímu zpěvu Yasmin to může znít kacířsky, ale čas od času není od věci soustředit se chvíli jen na ně, jako třeba v písních Firuze nebo Aman Doktor. Jedním z vrcholů desky je pak duet Olvidate de Mi, v němž se Yasminin hlas kouzelně doplňuje s drsnějším témbrem španělské zpěvačky Concha Buika.
V těch písních je neředěný patos, na který není cynický Středoevropan moc zvyklý, ale Yasmin ho můžeme věřit. Navíc nejeden zážitek skýtá nahrávka i po čistě instrumentální stránce, není uniformní, ale ani násilně stylově rozlítané, což je jistě i zásluha producentského esa Bena Mandelsona.
Yasmin Levy – Libertad (World Village, 2012)
www.yasminlevy.net
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.