Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 02.10.2015
Je pozitivní slyšet mladou domácí kapelu, která zpívá česky, její texty mají hlavu a patu a většinu repertoáru tvoří vlastní tvorba. Takovouto jsou Khyr Brothers, sourozenecká banda z Opavy, která se po více než roce vrátila do Olomouce, do Bounty Rock Café.
Rovněž je pozitivní, že Khyr Brothers jdou tak-nějak-mimo současné trendy. Nehrají elektro-pop, nejsou to unylí sladcí písničkáři. Naopak se očividně obracejí k té nejlepší tradici domácího jazz rocku, který míchají s čistokrevným blues.
Páteř repertoáru tvoří vlastní skladby společně se zhudebněnými texty básníků Mikuláška či Kainara a několik skladeb jiných interpretů (např. Špitál u Sv. Jakuba nebo velmi působivá verze ...až srdce usedá, v mnohém překonávající originální verzi Jana Spáleného). Důraz je ale nyní kladen na autorskou tvorbu - tady vidím výrazný posun od jejich předchozího olomouckého vystoupení. Zvuku kapely dominuje příčná flétna, která do hudby přináší až progresivně rockové tendence, vpřed ji pohání přesné a stylu lahodící bicí, kytara osciluje mezi jazzovou jemností a rockovou dravostí.
I když Khyr Brothers tvoří mladí hudebníci, jejich muzikantský um je nezpochybnitelný. Rovněž fakt, že se jedná o sourozence (doplněné "hostem" na basové kytaře), vnáší do hudby i pódiové prezentace specifickou vnitřní chemii, která je v jejich projevu snadno rozpoznatelná. Hraní sourozence Khýrovic viditelně baví, jsou na slibné cestě. Asi nebudou vyprodávat haly, na to je jejich hudba příliš specifická, ale pozornost náročnějších posluchačů si zaslouží.
Khyr Brothers
30. 9. 2015, Bounty Rock Café, Olomouc
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.