Články / Reporty

Spokojené zvratky na spěšných cestách žižkovských nonstopů

Spokojené zvratky na spěšných cestách žižkovských nonstopů

Adam Hencze | Články / Reporty | 10.03.2013

V tiché zimě pořádám na Žižkově lehkou houbovou večeři. Žižkov, historická kotlina mezi Vítkovem a vinohradským zvlněním, s údajně nejvyšší pražskou kriminalitou, peroxidovými blondýnkami venčícími své půlnoční pumy bez náhubků (nekecám) a s nemalou koncentrací barů a klubů dnes hostí pozoruhodnou hudební akci. Klid před bouří spojený s týdenní inverzí nad metropolí měl brzo skončit – zachvátal jsem tedy do prvního z patnácti klubů, které se v první březnový den upsaly k hostování Žižkovské noci.

Do nečasu a mrholení se rozjely davy. Tramvaje přecpané k prasknutí, skupiny zpitých maturantů v ulicích společně s přijíždějícími účinkujícími marně hledajícími místa na parkování ve zrádných modrých zónách. Dodávky vyplněné smogem skéra, co škrtaj zrcátka vyrovnaných automobilů spořádaných občanů Prahy tři – přesně to oživění, které stará třída Prahy už nějaký čas potřebovala. Málokdy se mi stane, že už na samém začátku akce cítím, že se vydaří.

Není v silách jednoho akreditovaného nebožáka stihnout alespoň nadpoloviční většinu programu, tak velká je jeho šíře. Patnáct nabušených klubů (do recitačního Berlyna jsem se na Post-hudbu ani nedostal, stop stav) mělo navazující hudební plán, takže ve finále bylo možné zevlit v jednom z center dění. To se nakonec ukázalo jako filozofie většiny.

Čekal jsem záplavu omladiny. Jedná se koneckonců o typ akce, která má právě středoškoláky jako jednu z hlavních cílových skupin. Teenage douchebags. A i když jsem potkával několik konstantních přeběhlíků (nemalé množství pisálků), většinou platila stylová věrnost: punkáči se váleli pod chodníkem u Jetu (hardcore program) a slečny s loňským maturitním vysvědčením držely pozice v Matrixu (zbytek se dá domyslet). Poslušní žáci zdravili své učitelky a lektory z tanečních, staří štamgasti nacpávali jednu fajfku za druhou a jako jedna duše si užívali horečku páteční noci. A stopy zvratků z nonstopů.

Záměr spojit lidi a nabídnout jim širokospektrou zábavu mířil do magického konce. Všecko šlapalo, od organizace přes nástupy kapel, mapky umístění klubů, lehké drogy s pivem, vyválené feťáky na chodnících i taktické manévry taxi populace. Nenarazil jsem na větší porce zmatenosti. Lidi dostali to svý. Hipsteři a volnomyšlenkáři mohli proudit mezi indie kluby a Berlynem, pro punk a hardcore bylo prostoru snad nejvíc (Kain, Jet a Parukářka), punk/rock fandové skákali ve Finalu, Nad Viktorkou a třeba i v tom Matrixu. Kromě zábavy to byla i dobrá příležitost (nejen) pro přespolní poznat všemožná žižkovská zákoutí. Multižánry, multikultury. A energeťáky zadáčo.

Z noci mi ještě několik detailů vyvstává. Originální vystoupení Čokovoko v Matrixu s minimálně dvojnásobnou maximální diváckou kapacitou. Rapové kecy holek o krvavých tamponech zabalené v chytrých aranžích, které posluchači odměňovali bouřlivými potlesky. Nabušené pogo na Spreading Dread v Jetu, zpomalené vnímání Schrodingerovy kočky v Suterénu (s chemií v krvi je jedno, jestli bude živá nebo mrtvá). Fragmenty spojené do jednolitého zážitku. Ti s páskou, co měli ještě sílu, mohli v sobotu do Šapa na afterparty se vstupem zdarma. Proběhly zvěsti, že šlo o majestátní shledání. Celkově tedy ten vůbec nejsladší icing on a cake.

Jedinou chybou „největšího zimního festivalu“ byla neúčast jednoho z nejzajímavějších lokálů - legendárního Vínečka Šambr. Ve svých divokých představách poslouchám jemný jazzový podkres s řezaným blues a s padesátiletými slečnami usrkávám nekonečnou sklenku frankovky v mlžném oparu, za který by se nemuseli stydět ani obyvatelé industriální Ostravy. Vlhkost na vstupních dveřích není sraženej pot starejch panen, z venku na ně chčije bezďák. Takhle my si tady žijem, na Žižkově.

Info

Žižkovská noc
1.3. 2013, Matrix, XT3, Kain, Jet, Bunkr Parukářka, Divočák, Final, U Voka, U Habásků, Signal, Nad Viktorkou, Kuře v hodinkách, Sutterain, Boulder, Street Culture, Salé, bar Berlyn, Divadelní studio Žižkov, Praha

foto © Martinezz SušenkaSemi Martinezz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Přátelství, co nestárne (Justice)

Kristina Kratochvilová 25.12.2024

Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace