Veronika Mrázková | Články / Reporty | 15.07.2022
Podle Jiřího Buriana je v pořádku, že je Kapitán Demo kontroverzní a rozděluje společnost. Na Colours Of Ostrava to ale vypadalo, že jej bezezbytku hltal každý, od dětí po babičky. Protože naservíroval hodinu důvtipného špásování a úderné společenské satiry. Příklad: před písničkou To je to kouzlo nechal otočit celé publikum čelem vzad a pravil, že až na počítá do tří a zatočí svým Arabeliným prstenem - ale musíme se dívat hodně pozorně tam na ten komín - vzlétne čmelák. A vzlétl! A později si půlka z nás sundávala pravou botu - to byl takový sociální experiment. Minutu na to jsme ji ochotně vyhazovali nad hlavu, taženi smíchem a nadějí, že ji ještě najdeme. Hodný benga, ADHD, Marylin Monroe nebo Párty - co na tom, že koncert chvílemi sklouzával k tyranii happy hardcorem, když má o vás kapitán takový zájem? “Jak se máš, bráško? Doufám, že jste byli spokojeni. Všechno v pořádku? Chutnalo vám?” Už jen pozorovat umělecké tlumočnice, jak se snaží kanonádu humoru překládat, bylo něco. A Jordan Haj i Givi Cross vydatně pomáhali. Zlatíčka!
Kéž bychom se k hlavní stagi nevraceli na Princess Nokia. To byl fakt průser. Oukej, diva z ghetta možná umí rapovat a zařídit si dobrou crew, ale veškerou práci oddřel DJ, plytké vrtění v topíčku a kalhotkách prostor před scénou pomalu, ale jistě vyprazdňovalo a když jsme šli v druhé půlce koncertu znova okolo, došlo na nejhorší. Do úplného ticha ne zrovna zdařile zpívala I Miss You od Blink 182, dlouho, bez pointy. Uondanější být nemohla.
Naštěstí s Franz Ferdinand se to obrátilo. Byli, resp. především jejich frontman Alex Kapranos byl tak zdatný v projevu a v komunikaci s davem, že ten přes přeháňku neprořídl. A šlape jim to stejně jako deset let zpátky. Bára Zmeková zraje a její popůlnoční koncert v Gongu s velkou kapelou měl vše, co jsme si mohli přát. Místo tria nastoupilo hned osm skvělých muzikantů, obsazení s harmonikou, tenor saxofonem, saxofonem, trumpetou, houslemi a violoncellem navíc udělalo z poetické tvorby epickou. A mezi hosty byl i Oskar Török, se kterým si Zmeková odehrála jen ve dvou píseň Máky. Co víc si na dobrou noc přát?
fotogalerie z festivalu najdete tady
Bez Zmekové a hostů bych oka jen tak nezamhouřila. Měla jsem plnou hlavu předchozích koncertů, EABS a Hiromi. Polský inovativní fusion jazz zněl do lijákovitého deště, zatímco se pod Full Moon Stage tvořilo malé moře a my se bokem tísnili pod tunami zrezlé oceli. Šlo o démonický set, kterému nepříznivá noc překvapivě jen přidala. Naopak Hiromi zářila - světově uznávaná pianistka a skladatelka, vášnivá performerka a držitelka Grammy proslula především extrémně rychlou až šokující hrou. Stačila minuta vystoupení, aby se strhl první frenetický potlesk. A posluchači s ním pak často nepočkali ani do konce sóla, s atmosférou komorního orchestru pro piáno a smyčcový kvartet zážitek rozhodně neměl moc společného. Sama rozjívená Hiromi málokdy udrží vážnou tvář, vestoje bouchá do strun pod rezonanční deskou, chvílemi zatíná pěst a mává s ní v rockových gestech. Přitom téma nebylo snadné - představila svou čtyřdílnou Silver Lining Suite, kterou tvořila během pandemie. Její části jsou pojmenované podle emocí a stavů, se kterými se skladatelka vyrovnávala: Isolation, The Unknown, Drifters a Fortitude. Zazněly všechny, nádavkem mimo jiné jazzové variace na motiv ze Smetanovy Vltavy, chcete-li Kočka leze dírou.
Jeden přídavek zdaleka nestačil. Z rohu sektoru se opakovaně ozývalo “Šílené, bravo!”, slečna za mnou popisovala svému partnerovi, že moc víc už na nástroje snad ani předvést nejde. Odcházeli jsme se slastně přitroublým výrazem s nádechem údivu, stejně jako v poledne po představení The Runners. Děkujeme.
Colours of Ostrava
13.–16. 7. 2022
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © Petra Vavrečková
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.