Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 24.11.2023
Koncert Jaga Jazzist na brněnské Flédě patřil k těm, u nichž se každá zrovna hraná skladba zdá být nejlepší z celého setu. Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování. Energií prýštící show kapely trvala dvě hodiny, které tak uběhly jako voda. Při smetení vlnou tsunami umně sbratřující jazz s elektronickou hudbou to ovšem těžko mohlo dopadnout jinak.
Ze všech akcí letošního ročníku JazzFestBrna byla tato jediná, která proběhla v klubu Fléda. A při volbě prostoru organizátoři rozhodně nesáhli vedle. Jistě, v názvu kapely se vyskytuje slovo jazz a její členové hráli mj. na saxofon, pozoun či basklarinet, nicméně šest z osmi mělo po ruce rovněž rozličnou elektroniku. Ta pak celému zvuku dodávala notně taneční a klubový zvuk, který se zdál být svůdně tmavému sálu, v němž jindy elektronická hudba zaznívá nezřídka, šitý na míru.
Nicméně zmínit jen taneční ráz Jaga Jazzist by bylo silně reduktivní. Krom energie vybízející k pohybu v sobě totiž nesla cosi velmi hřejivého a opojného. První skladby vnášely do zvenku zkřehlých těl posluchačů uvolňující teplo, jako by se do nich šlo útulně vnořit coby do horké vany. Zároveň atmosféra jejich skladeb obsahovala díl snové zastřenosti. V mlžně hutných kompozicích se přes sebe hypnoticky přelévaly melodie jednotlivých nástrojů, přičemž barevná záře světel společně s umělou mlhou háv kouzelné snovosti jen podtrhovala. Zejména ve více skladbách opakovaný, záhadně působící motiv hraný unisono vibrafonem a klávesami se nad sálem nesl až přízračně.
fotogalerii z koncertu zhlédněte tady
Nohama pevně na zem hudbu i posluchače vracely bicí, za nimiž seděl Martin Horntveth, jeden ze dvojice bratrů zakladatelů, jeho rytmy do abstraktně rozevlátých melodií vnášely jasný a precizní řád. A jen těžko šlo Horntvetha přehlédnout. Na podiu, které zaplněno celou plejádou hudebních nástrojů a elektroniky praskalo ve švech, se na bubenické stoličce tyčil hned v popředí. Pozornost pak strhával svébytným přístupem k hraní, u nějž nezastíral vnitřní emoce, jež se mu na povrch draly v podobě mnoha procítěných grimas a pohybů. Extatickým rámcem své performance budoval pevné základy, na nichž mohl katarzní závěr koncertu neochvějně stát.
S Flédou se skupina rozloučila za doprovodu intenzivní a smysly jitřící světelné stroboskopie, která se v posledních dvou skladbách stala patřičně euforickou tečkou za vystoupením Jaga Jazzist.
Jaga Jazzist (no)
22. 11. 2023 Fléda, Brno
foto © Tamara Šejnová
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.