Jakub Koumar | Články / Recenze | 05.04.2013
Stanislav Laga vtrhnul na elektronickou scénu v roce 2009 s krátkou deskou Integrated. Následující materiál pak nechal v klidu uzrát a s prvním dlouhohrajícím nosičem přišel o dva roky později. Přestože se motiv obalu přesunul z opilého, zářivého města za zašlé okno, hudba zůstala v ulicích. Anystyle (2011) má lehký industriální nádech, je v něm slyšet usilovná práce a zajímavé nápady. Skladba jako Glitch à la 1926 vyniká po kompoziční stránce, Boreal Startouch zase přináší silnou mrazivou atmosféru. Přesto jsem se nemohl ubránit dojmu, že se celek pořád hledá ve změti dohadujících se zvuků. Nikam se neubíral.
Nový přírůstek, Arsbeats, na to jde jinak, album má přímější směr. Zvuky se postupně skládají, až vytváří komponované koláže. Ty se vzájemně prorůstají a vytvářejí neohraničený, celistvý systém, čemuž odpovídají i unifikované názvy skladeb. Motiv splývání se objeví i v teaseru, který sice není nijak převratný, ale slučováním a rozlučováním obrazů evokuje poněkud obskurního mága Cyriaka.
Arsbeats nabízí několik úrovní, první a zásadní je elektronická. Illex ji produkuje sám přetvářením jednotlivých zvuků k nerozpoznání, kterým ale čistotu a duši vtiskují až živé nástroje. Ty rozehrávají melodické linky, z nichž vyrůstají elektronické samply, často je dokonce přerostou, rozryjí a jako z živné půdy z nich čerpají energii. Klíčová je práce s hlasem. Jazyk je vytrháván ze svého kontextu a mění se v hudební nástroj, stává se nositelem estetické hodnoty, aniž by musel na něco odkazovat.
Atmosféra je kompaktní. První skladba se rozjíždí závratnou rychlostí, aby do hry nasadila minimalistické klavírní téma, dostáváme se na pole mikromelodie, pak tempo najednou zvolní a nenásilně se přelije do druhé skladby. Dvojka evokuje skladbu Radio Protector od 65daysofstatic, navíc má příjemně elektrizující atmosféru, a závěr alba zas připomíná rozdováděnou kytarou El Ten Eleven. Dokud ho nezaplaví hřejivé teplo hlasových fragmentů.
Illex Aside rozehrává své umělecké beaty hravě a s košatou velkorystostí. Zvuky a jednotlivé motivy se k sobě nečekaně přimykají a rozehřívají skladby, aby z nadýchaného letu padaly ve spirálách zase dolů. Důležitou roli hrají zasněné pasáže, elektronika s kyprými melodiemi, provoněná klavírem. Ale je jen otázkou času, kdy agresivní technicistní hra melodie nelítostně provrtá. Jako fantaskní město vyrůstající na harmonizované planetě.
Illex Aside – Arsbeats (FYL.C recordings, 2013)
www.illexaside.bandcamp.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.