Články / Reporty

Uncle Acid & The Deadbeats a sabat roku

Uncle Acid & The Deadbeats a sabat roku

Lukáš Pokorný | Články / Reporty | 04.04.2014

Vizuální koncept Uncle Acid mi sedí. Na webu byste jen těžko hledali fotky kapely, která svým debutem Blood Lust prorazila dostatečně silně na to, aby se následně objevila v předpolí Black Sabbath na jejich turné. Podobně tomu bylo na koncertě Uncle Acid v Lucerně – tváře zakryté vlasy, slova jen v nezbytně nutných chvílích. Vše tak, abyste hudební sabat vstřebali co možná nejintenzivněji.

Uncle Acid & The Deadbeats mají za sebou krátkou, překvapivě úspěšnou kariéru. Žánrově rozkročení v post-duhových, deziluzí naplněných 70. letech, Uncle Acid v čele s Kevinem Starrsem sice nevytvářejí nic originálního, ale silný kyselinový punc dává stokrát znásilněnému žánru hypnotické kouzlo. Sabbathovské riffy říznuté stonerem Sleep, silné melodie a vliv Neila Younga zpracovávají, věrni tradici anglického Birminghamu a vintage přístupu, s nevídanou precizností a zápalem: i přesto, že koncept poslední desky Mind Control je založený na bezmoci, ovládání a násilí, působí repetitivní riffy, frontmanův “hadí” hlas a uhrančivá rytmická symbióza basy a bicích jako balzám. Koncepční pojetí desky je ještě posíleno skvělou koncertní videoprojekcí, ve které je v rychlém sledu obrazů metaforicky odvyprávěn příběh kultovního vůdce, který skrze zastrašování, drogy a agrese nutí pozemšťany k bezhlavému následování.

Uncle Acid s sebou do Prahy přivezli krajany z Liverpoolu, skvěle vyhrané Black Moth v čele s dlouhonohou a překvapivě otevřenou Harriet Bevan. Zpětně se Black Moth jeví ve srovnání s uragánem Uncle Acid jako slabá mořská bríza, ale v daném okamžiku svou úlohu Černý mol splnil dobře. Ono je to vlastně s “přípravou” na koncerty Uncle Acid ošemetné: desky Blood Lust (2012) a Mind Control (2013) byste totiž mohli poslouchat stále dokola, bez “živáku” ovšem jejich kvality zdaleka nedoceníte. Naštěstí ty tam jsou roky, kdy jste na koncert svých srdcových es museli čekat léta. Doba zážitků přeje připraveným, obzvlášť těm, které předchází pověst strhujících koncertů – o co půjde v případě Uncle Acid bylo jasné hned od úvodních riffů Mt. Abraxas a Mind Crawler. Těžkotonážní rytmická kytara a spolehlivá, hypnotická basa v rukou bratrů Rubingerů hnala dopředu zběsilým tempem všech dvanáct skladeb. Naopak zklidnění přišlo s dlouhými kytarovými výlety Starrse, který kořenil závěr každé skladby hrátkami vysoko na krku své Les Pauls Junior.

Setlistu kralovaly opusy z posledních dvou desek, cestu si mezi ně ale našly i starší songy Crystal Spiders nebo Vampire Circus. Celkově působil koncert jako silný mallström, který člověka vtahoval s každou odehranou notou. Uncle Acid řežou svůj metalový amfetamin silnou dávku šedesátkové psychedelie, takže se v důsledku jedná, i přes metafory plné vražd a násilí, o povznášející a euforický zážitek. Největší podíl na dokonalosti, když jedinou vadou mohla být až příliš pomalá a roztáhlá Valley of the Dolls, měly hlavně skladby I´ll Cut You Down se svým zemitým refrénem, temná Poison Apple nebo závěrečná a houpavá Desert Ceremony. Zasloužily se o sabat roku.

Info

Uncle Acid & The Deadbeats (uk) + Black Moth (uk)
1. 4. 2014, Lucerna Music Bar, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace