woko | Články / Reporty | 22.01.2014
Smyčce do post-rocku patří a až budu prezidentem, tak to uzákoním. Godspeed You! Black Emperor snad nikomu představovat nemusím, Yndi Halda mi nedávají spát ani po 9 letech (bože můj, devět let!) a teď je řada na ukrajinských Krobak, aby naskočili na stejnou loď. A jestli nebudou zrovna držet kormidlo, rozhodně obstarají plachty.
V dejvické Klubovně večer načínal kytarista z Krobaku Igor Sidorenko se svým projektem Voida. Normálně je Voida hudba s plnou parádou - o bicí, kytary a zpěv se stará sám Igor. Kluby ale obšťastňuje pouze se španělkou a můžu říct, že se mi to líbilo i víc. Dablér Xindla X se skromně přivítal s poloprázdným parketem a během půl hodiny přehrál snad všechno, co jako Voida natočil. Obdržel jen vlažný potlesk, ale i jemu bylo jasné, že na folk moc lidí ten večer neukecá. Najděte si na Bandcampu song Alone, ať víte, o co jste přišli.
Domácí repertoár obstarávali pivem posilnění Meccaverius Society. Ti za svůj mix psychedelie, post-rocku, saxofonu a technických problémů od spíše vyděšeného publika schytávali pozdvižená obočí, ale jakmile se rozjela projekce a kapela se zahřála, bylo to něco úplně jiného. Svoji energii dokázali přenést mezi lidi a vracel se jim bouřlivý potlesk. Už jen kvůli jejich výrazu a radosti, že si můžou spolu zahrát, jsem si je rád poslechl.
Hlavní hvězda večera zaplnila Klubovnu obstojně, až jsem z toho byl (příjemně) překvapen. U tuzemské koncertní premiéry jsem čekal pár minut otrkávání s obecenstvem, ale krutě jsem se mýlil. Houslím prostě nikdo neodolá. Od první minuty se to začalo v publiku komíhat, tu druhou nastalo peklo. Dva muži a dvě ženy na pódiu rozohnili všechny přihlížející a dobrou hodinu je drželi v tranzu. Nikdy nezapomenu na výraz kapely, když dohráli první skladbu a všichni pod pódiem vybuchli naprostou euforií. Loňské album Little Victories je postrockové zlato a naživo to nebylo jiné. Kdybychom měli květiny, házeli bychom je. Ten večer jsem si připomenul, proč tak miluju post-rock.
Krobak (ukr) + Voida (ukr) + Meccaverius Society
13. 1. 2013, Klubovna, Praha
foto © Šimon Havel (další fotografie tady )
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.