Jakub Koumar | Články / Recenze | 29.08.2013
Autumnist nikam nespěchají. Od své poslední nahrávky zráli čtyři roky. To je přeci jenom doba dost dlouhá na to, aby se na ně pozapomnělo. A o to větším a zároveň milejším překvapením je po čertech vyspělé album Sound of Unrest.
To je v podstatě třetím dlouhohrajícím počinem producenta Vlada Ďurajky, dříve známého coby Abuse. Pod tímto nickem si stihl střihnout dubstepem i chilloutem načichlé EP Sleepfields a velmi dobré, hutné a zvukově bohaté LP The Great Outdoors. Ale protože název Abuse není ve světě kapel zrovna ojedinělý, což dělá neplechu na internetu, přešel Ďurajko pod jiné logo.
Prvotina Autumnist z roku 2009 byla více plošná, razantní a s bicími, které byly ve skladbách postupně zahušťovány valící se elektronikou. Pro předchozí alba platí, že i když v nich najdete všechno možné (elektronika, noise, dechy, kytarové party), nejvíce je elektroniky. A právě tím se novinka Sound of Unrest odlišuje. „Zvuk neklidu“ je stmelen podmanivější a tajuplnější atmosférou. Z každé skladby dýchá koncept a duše, k čemuž přispívá mužský vokál s texty, o něž se podělili Richard Imrich a J311Y B311Y. K vřelému hlasu Autumnist míchají znatelnější podíl akustických nástrojů, za zmínku stojí klarinety, přes něž vede cesta k největšímu kladu nahrávky – barevnosti.
Barva zvuků povyšuje poslech na audiofilský orgasmus. Sound je plný a servíruje přesně odměřené detaily, jež jsou soběstačné a není je třeba zdlouhavě naposlouchávat. Hlas provází přívětivé analogy, skrz které se linou zmutované samply, oklikou, a jakoby mimoděk, přicházejí noisové prvky. Neklidné skladby se honosí vrtošivou a elektrizující náladou, rozkmitávají se přes všechny možné žánry. Z velké míry se písničková forma promítá do nu-jazzu s brokenbeatem, s trochou ambientu a post-dubstepu, aby nakonec došly za lampy definovatelného žánru.
Cesta vede přes tajemnou Tungusku, rozlaďující se do kakofonie, než jí však dosáhne, rychle se vyjasní. Na jejím pozadí se ztrácí a znovu objevuje klíčový motiv obalený náladovými klarinety. Následuje překvapivě sílící song Some Ground, jehož gradaci byste mu ze začátku ani nevěřili, kosmický zvuk nejvíce odkazuje k předchozí eponymní desce. Vaším průvodcem bude nu-jazzový šaman, jenž se za uhrančivého zpěvu rozhlíží po domovině a prozrazuje svá tajemství v Rehash, Bogeyman nabídne navrstvené stopy s půvabným kontrabasem. A vtahující Distant Speck cedí dechy. Skromná melodie zpěvu je opředená tak silným klubkem zvuků, až se z toho motá hlava. Mimochodem, textu se ujal Oleg Tera, internetový spolupracovník kapely z dalekého Divnogorsku. Tiny Bit je rozespalá, ale neuzívaná, a její volná melodie za pomoci Imrichovy rytmiky a klavíru Ctibora Reiskupa kráčí k závěrečné, nenápadné, ale velmi pestré Collider.
Autumnist chytili novou desku za správný konec. Obalili ji našlápnutým vizuálem, pohrávajícím si s Tunguskou událostí, ke které došlo roku 1908 na Sibiři. Vnímavější to trkne, ostatní ať omrknou tričko. A i když posluchače připravovali postupným uvolňováním singlů, na Sound of Urest se jim podařilo překvapit novým přístupem. A kdo si myslí, že pětatřicet minut muziky je po čtyřech letech málo, ani netuší, jak se mýlí.
Autumnist - Sound of Unrest (Deadred / Starcastic Records, 2013)
www.autumnist.com
Gram Bazaar vol. 9 – Deset let labelu Starcastic
feat. Prodavač, VIYU, Videos, Jelly Belly, Foolk, Autumnist, Ohm Square, Please the Trees, Bulp
10. 9. 2016, od 14:00
Náplavka & klub FAMU, Praha
facebookový event
foto © Ivan Caniga
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.