Zdeněk Malinský | Články / Reporty | 13.09.2014
Jazz není mrtev, jen podivně zapáchá. (Frank Zappa)
U příležitosti 20. výročí nejznámějšího alba Betty se dali letos Helmet opět dohromady a vyrazili na turné bez předkapel(y), aby stihli zahrát celé dílo a pak i průřez tvorbou. I když jsem zažil ledacos a říkám si, že mě jen tak něco nepřekvapí, bylo to jako zjevení, připadal jsem si jako kočovník z jurty v supermoderním hotelu v New Yorku.
Nejhlasitější a nejtvrdší jazz, co znám. Helmet pochopitelně jazz nehrají, ale při pozornějším poslechu zjistíte, že je ho tam víc, než byste čekali. V této reinkarnaci Helmet se Page Hamilton obklopil třemi mladými spoluhráči a vypadalo to tak, že tři dřevorubci (řezníci) tvrdě makají a Hamilton si jako pan profesor v klidu něco míchá ve zkumavkách nebo sbírá na paloučku brouky a motýly, i když i on se často zapojoval do nemilosrdné řežby. Především bubeník do soupravy mlátil způsobem „když ji dnes zničíš, dostaneš zítra novou a lepší”. Rychle, tvrdě, přitom precizně a přesně. Když jsem ho viděl po třetí skladbě, řekl bych, že co nevidět zkolabuje. Kupodivu přežil. V Lucerně bývá horko vždy a člověk se potí i při sezení, ale na Hamiltonovi jsem si nevšiml mokrých fleků na triku, což se nedalo říct o jeho spoluhráčích. Mimochodem, kdyby na sebe Page Hamilton hodil ráno dobrý oblek a potkali jste ho na ulici, mysleli byste si, že to je úspěšný a solidní byznysmen, a ani by vás nenapadlo, že jste právě potkali čelního představitele NY HC scény. A takový byl i koncert. Kvalitní, přesný, civilní, přímý, bez zbytečných proslovů, gest, prostě „jen“ vynikající hudba.
Po přehrání Betty (opravdu do posledního detailu, včetně jazzového intra ve skladbě Beautiful Love a zkresleného zpěvu v některých skladbách) prohodil Hamilton pár slov a začal slibovaný průřez, další hodina hraní. Hlasitost byla na hranici toho, co prostor snese. Mezi skladbami minimální pauzy, takže čas na vydýchání a odpočinek měli hudebníci jen mezi přídavky. Nebudu vypisovat celý setlist, zmíním alespoň Just Another Victim, otvírák ze soundtracku k Judgement Night, který tehdy nahráli s House of Pain, nebo Hamiltonovu malou improvizaci na téma Stairway to Heaven. Po skončení setu, před a po přídavcích se hudebníci zdravili s diváky a zdálo se, že především u Page Hamiltona byla radost (a dojetí?) upřímná, nikoli předstíraná. Nejlépe investované čtyři stovky s ohledem na kvalitu i dobu hraní, která byla bezmála dvě a půl hodiny čistého času. Další koncert roku. Možná i desetiletí. Minimálně pro tyto dny.
P.S. 1: Při sledování koncertu z balkonu bylo možné pozorovat i obecenstvo. A i to stálo za to. Podsaditý holohlavý týpek s plnovousem jako dispečer řídil kotel pod pódiem i skokany z něj. A když někdo exhiboval a se skokem příliš otálel, zasáhl většinou dříve, než nastoupili sekuriťáci. Sympatické! Úžasně pak působila krásná dívka v opravdu ženském oblečení v první řadě, často zpívající s Hamiltonem. Velmi osvěžující!
P.S. 2: Merchandise stánek se „suvenýry” byl bohatý, žel nosičů minimálně: Seeing Eye Dog na CD a LP (jasně že jsem koupil) a pak už asi jen jedno nebo dvě DVD Page Hamiltona. Jak správně poznamenal @jehudas na twitteru: „akorat, tyvole, kde to sme, kdyz jedu turne k 20 letum Betty a Betty sebou nevezmu?”
Helmet (us)
11. 9. 2014, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Zdeněk Němec
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.