Články / Recenze

Biosphere - hrátky s vokály a jiné ponuré příběhy

Biosphere - hrátky s vokály a jiné ponuré příběhy

Jarda Petřík | Články / Recenze | 25.11.2013

Geir Jenssen aka Biosphere ve své tvorbě vždycky rád využíval lidský hlas. Vzpomeňme na jeho nepřekona(tel)nou desku Substrata a skladbu Kobresia s „hauntologickým“ monologem ruského telepata Karla Nikolaeva, hádajícího, co za předmět leží na stole v místnosti o dvě patra pod ním, nebo neméně mystické vyprávění Majora Briggse z Twin Peaks, jež tvoří páteř tracku Hyperborea. Případně na album Patashnik a stejnojmennou skladbu, která by byla poloviční, nebýt skvěle využitého, hlášku Получаю данные, восемнадцать тридцать восемь (v překladu „Přijímám data, 18 38“) opakujícího samplu ze snímku 2010: Druhá vesmírná odysea. Ani poslední oficiální řadové album N-Plants z roku 2011 není prosto lidského hlasu, který je ke slyšení v kratší skladbě Monju-1 a především pak v závěrečné Fujiko, kde má podobu mužského monologu v japonštině.

Dosud nejvýrazněji nechal Jenssen zasáhnout lidský vokál na loňské nahrávce L’Incoronazione Di Poppea (vydané na vlastním labelu Biophon Records), která je inspirovaná stejnojmennou operou Claudia Monteverdiho. Veškeré (nejen) hlasové samply jsou použity právě z ní, nicméně způsob, jakým s nimi Biosphere nakládá, je o poznání abstraktnější a experimentálnější. Základním procesem jejich zvukové přeměny je loopování, echování a vzájemné vrstvení, čímž nabývá výsledek znatelně temnějšího, až okultního vyznění – operní zpěv se tady mění v jakousi sakrální sonickou bránu do neprobádaných dimenzí. Úryvkovitá, jako by z důvodu slabého signálu přerušovaná torza lidských hlasů navozují mysteriózní atmosféru a skličující pocity, podobně jako se to Jenssenovi dařilo především na desce Substrata. Namísto vlepování monologů s konkrétním textem do hotové hudební složky jsou v případě nahrávky L’Incoronazione Di Poppea lidské hlasy základní a neoddělitelnou součástí, prolínají se s hudbou samou a tvoří s ní jeden kompaktní celek.

Jestliže album N-Plants je (přes svůj tematický nukleární background) po hudební stránce spíše po povrchu klouzající, posluchačsky nenáročné, na zcela offbeatové desce L’Incoronazione Di Poppea se Biosphere po letech vydává hlouběji do nitra ambientu, který svou ponurou atmosférou a abstraktním pojetím nemá v určitých momentech daleko ke skvělému debutu L'Autopsie Phénoménale De Dieu belgického producenta Krenga z roku 2009. Pokud Geir Jenssen tímto releasem poodhalil směr, jakým se bude ubírat v budoucích letech, je dost dobře možné, že mě ještě na stará kolena přesvědčí o tom, že jeho novou tvorbu se vyplatí poslouchat nejen ze setrvačnosti. Nezlobil bych se.

Info

Biosphere – L’Incoronazione Di Poppea (Biophon Records, 2012)

http://www.biosphere.no

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Kdo si tak dnes vzpomene? (Hvězdy v polostínu)

Jiří V. Matýsek 20.12.2024

Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.

Všetci žijeme s vedomím, že jedného dňa zmizneme (Parannoul)

Matej Žofčín 18.12.2024

Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.

Cesta do hlubin sebevrahovy duše (Ti, kteří se rozhodli)

Martin Zoul 17.12.2024

Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.

Námorníkov sen (Il Sogno del Marinaio)

Jakub Veselý 10.12.2024

Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.

Boj s vlastní nejistotou (STRFKR)

Filip Peloušek 05.12.2024

Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace