Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 29.01.2014
Zatímco všichni freak-folkaři si na podivíny jen hrají, popřípadě to mají v marketingovém plánu svého vydavatelství, Dent May vážně divný je. Něco jako nadržený matfyzák hrající na ukulele (které ale na poslední desce neuslyšíte). O polovinu menší bílý Barry White s bipolární poruchou osobnosti zpívá falsetem a libuje si v duetech se sebou samým. Třetí deska tohoto Toma Sawyera plujícího po řece v rodném Mississippi na útržcích fantasie o krásných ženách, které touží po sexu se Stephenem Hawkingem, sice nedosahuje spontánnosti a nápadité hravosti prvotiny The Good Feeling of Dent May And His Magnificent Ukulele (Paw Tracks, 2009), ovšem zvukově je daleko lépe zvládnutá než předchozí, 80´ syntetická Do Things (Paw Tracks, 2012).
Dent May je totiž sexy a nebrání mu v tom ani vizáž nerdovského astrofyzika, jehož dalekohled míří na dívčí kolej. Jako čtenář Stručné historie času proklamuje, že se narodil příliš pozdě (Born Too Late), příliš pozdě na to, aby se svezl na divoké sexuální a drogové vlně konce století. Dent May není stylotvorný, nedělá vlny, neexperimentuje příliš s formou ani obsahem. Základ tkví v písni jako takové a v osobní výpovědi. Nějaká ta podpůrná vlnka by se mu tudíž hodila, ovšem jeho solitérní povaha a všeobjímající poklidná atmosféra zombie apokalypsy jednadvacátého století (nemrtví zírají do iPhonů a touží pozřít další mozek - čti myšlenku kvůli absenci té vlastní) mu do karet nenahrává. A tak si všechno nahrává sám a těší se, až zestárne (Ready to Be Old). Jeho hudba si nezúčastněně plyne jak řeka Mississippi, bez fatálních aspirací na pozornost posluchače. Nehitovost se tak stává velkým plusem a dokresluje atmosféru počátku nového století.
Stadiónoví bozi hedonismu složili ruce do klína, nová hudba se navrací ke kořenu lidství, neobcuje s okultními symboly pro vytváření nových realit a prostorů. Ty nám simuluje internet, a tak je asi dobré si v časech všudypřítomných simulací zalézt pod teplou deku a zazpívat si o přátelství (Found a Friend, pro mne asi vrchol desky). Ovšem v případě Denta Maye se lze obávat, že našel nejlepšího přítele pouze sám v sobě. A tak kráčí sám proti času jak Benjamin Button narozen jako stařec a mládnoucí do dětských let. Jeho stáří se stane mládím, jeho vizáž, vzpírající se jakékoliv hvězdnosti, nám připomene, že s normálními lidmi je vlastně normální nuda, a tak se máme jak my, tak on na co těšit.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.