Vadim Petrov | Články / Recenze | 30.06.2016
Jsou trojúhelníky jen tvary? Je taneční hudba jen pitomá hopsačka? Co to vlastně Calyx & Tebee dělají? Když stojí za mixákem, je to jasné: drtí parket surovými beaty a čistými přechody, basy dominují lidským duším a mažou individuální egoismus.
Pusťte si ale jejich album a spadnete do králičí nory. Pád vám ještě trochu zpříjemní přední dnb vokalistka Ayah Marar skladbou The Fall, načež dopadnete do neurotického, vibrujícího světa temného dnb. Na této desce ale nepanuje neurofunková krutost, nýbrž pocity ztráty a odcizení, hledání a nenacházení.
Nahlédnutí do konkrétních pocitů usnadňuje větší množství vokálních skladeb, než je na dnb albu běžné. Řeklo by se: Calyx se utrhl ze řetězu, ale jedná se o promyšlený záměr – Calyx & Tebee se nechali slyšet, že připravují live show, a nový materiál je tomu přizpůsobený. Zamyšlený techstep na albu doplní minimalistický až ambientní Pathfinder a Big Tune Again, jumpupová variace na zvuk celé desky. Krom zmíněné Ayah Marar se ještě zasloužil Doctor o rapové party na skladbách Ghetto a Where We Go, čímž výčet experimentů končí. Zbývajících devět písní se drží roztřesených basů a lehce fatalistické atmosféry.
Desku předcházela řada singlů s tematicky laděnými obaly: jednoduché tvary kombinované s primárními barvami vyústily v geometrický artefakt, abstraktní šperk visící v šedavém prostoru. Vizuálně tak navazuje na předcházející desku All or Nothing, ale se zásadním rozdílem: All or Nothing zdobil obrazec s prostorem uvnitř, obklopený bílou prázdnotou, zatímco v případě 1x1 šperk komplexně zapadá sám do sebe, ztrácí se v barevném bludišti své vlastní identity, a okolnímu prostoru nabízí jen ostré hrany a kontrasty mezi šedou a šedou. Černobílý svět je redukován na odstíny šedi, kde barvy nepatřičně svítí a až příliš radostně překáží.
Calyx & Tebee na své třetí desce předvádí výtečnou formu. Jednotný zvuk a produkční úroveň, myšlenky, na které se v elektronické hudbě poslední dobou pozapomnělo, přitom do dnb patří, a profesionálně provedené promo.
Calyx & Tebee – 1x1 (Ram Records, 2016)
www.soundcloud.com/calyxteebee
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.