Ivo Mikšovský | Články / Recenze | 08.09.2015
Na konci března pokřtili „pražští“ Spermbankers debut Get Rid of It. Obsahuje sedm skladeb, z toho pět osobitých coverů a dvě autorské věci. Pokud kapela parafrázovala skladby archaického country, blues nebo gospelu, obrátili se k ikonám typu Hanka Williamse, Johnnyho Dowda nebo Reverenda Edwarda W. Clayborna. Zažitá paradigmata ale obohatili o mnohé hudební neologismy.
Covery jsou vždycky risk, ale v případě Spermbankers jsou uvěřitelné. Bez hlubšího pátrání často nelze poznat, které ze skladeb jsou vlastním dílem osy Mäkelä-Růžička-Neven a které jsou výpůjčky. Spojuje je totiž zaprášený, autentický, dřevní zvuk starých nahrávek, pod který se podepsal bubeník Bert Neven a následným masteringem Reza Udhin z ostrovních Killing Joke.
Deska drží pěkně pohromadě. Asi nejlepším kusem je citace J. James Johnnyho Dowda. S touto baladickou látkou o slovutném desperátovi se vypořádali už třeba Johnny Cash, Nick Cave nebo Wabi Daněk, jenže zatímco Wabi stvořil odrhovačku („... ale tenhle přítel hadí, ten vám Jesse zradí, já vím, tenkrát v noci prásk’ ho sám...“), Spermbankers zůstávají věrni původní angličtině. Stejně jako ve všech zbývajících skladbách.
Tihle chlapíci jsou určitě jednou z nejlepších rokenrolových kapel u nás, navíc se jim živý zvuk podařilo dostat na desku. Škoda jen, že jsou to líní dědci, kteří se po třech letech práce spokojí s půlhodinovou nahrávkou.
Spermbankers - Get Rid Of It (diy, 2015)
www.facebook.com/pages/THE-SPERMBANKERS/211768405509704
Live: Cargo Fest, 9. 9. 2015, Cargo Gallery, Praha
www.facebook.com/events/1630169620601701
Recenze vyšla v magazínu Full Moon #49.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.