Tereza Posturová | Články / Recenze | 20.08.2013
V době, kdy se unavený člověk střetává s mnohdy nevyzpytatelnou realitou všedního dne, se chuť bojovat se zoufalým démonem vlastní existence dostavuje po čím dál delším přemlouvacím martyriu. Nazvěme to třeba stárnutí. A/nebo počáteční nástup deprese. Psychika je dennodenně důkladně masírována rozžhaveným mediálním pohrabáčem možností lidské brutality, není tedy divu, že hranice skutečnosti a akční filmové fikce se postupně stírají. Kompenzační prostředky pro znovunalezení tolik vzácné rovnováhy jsou čistě individuální záležitostí, každý extrém má dvě strany – zabít nebo se zabít? Dobrý den, vítejte ve vražedné reality show, od mikrofonu se hlásí Church of Misery. Pojďme si představit dnešní soutěžící.
Čtyři Amíci, páreček Angličanů a výmarský romantik. Úvodní znělku dostal na starost sampl s hlasem D. Radera při doznání a instrumentální náklaďák příkladného soundtracku pro béčkový slasher se zvolna rozjíždí. Jsme v krajině neprostupné houštinami riffů, v jedné ruce dohořívá louč, ve druhé nabroušená mačeta a tělo svírá opodstatněná paranoia. Hrdelní řev opakovaně obnažuje „jiné“ mysli, klidná hysterie se snaží prokopnout dveře vnitřnímu pnutí, ale otupeně zamlžená příčetnost zabarikádovaná před zblázněním se navenek tváří nezúčastněně. Nekonečná exhibice kytarových sól jako kvílivé svisty čepele v beznadějných pokusech o vymanění se z víru kýče. Jízda kapely ve striktním kruhu vlastní bezradnosti, kde v příkopech opět leží pobodané dětské hrudníčky, uškrcené znásilněné ženy a nově zastřelená rodina upjatého očaře, co neměl rád hipíky. Do toho jako pěst na oko probleskuje osvěžující cover progrockových Quatermass. Maják uprostřed údolí, co si krade proud z kořenů elektrických křesel rozesetých po stráni a paradoxní originál z toho mála, co lze na desce najít. Thy Kingdom Scum hraje ruskou ruletu s časem, když kapele u posledního songu evidentně nestačí téměř třináct minut k nalezení potřebné míry sebeúcty.
Ano, nebýt Black Sabbath, Saint Vitus a ostatních mániček, řádně by je nevydojili CoM a hromada dalších. Položme si otázku: baví Ozzyho pořád házet aporty? A hlavně, baví to vás?! CoM už od druhé desky nasměrovali zvuk do temnějších zákoutí jeskyní s neonovými nápisy doom a sludge, zakrvácené stěny ještě stíhají zapatlávat vrstvami psychedelie a grunge a evidentně se jim pravidelné docházení do tamějšího zájmového retro kroužku velice zalíbilo. Kontroverze dneska představuje rozhodující předmět doličný a pravda pravdoucí, není vhodnější živné půdy pro téma sériových vrahů než specifických odnoží metalu, oblastí rochnících si v olupování kůže zvrácené mnohoznačnosti. Bylo by možné kapelu lehkovážně označit za vychcánky, to bychom ale pouze nepřímo proklamovali vlastní úzkoprsost. Mnohem zajímavější je sledovat, jakým způsobem CoM s nabytým koncepčním profitem v průběhu jednotlivých desek zachází. I přes přetrvávající stupeň podvědomé fascinace se pozornost v případě třetího alba neustále stáčí jinam. Do pitevních protokolů se vkrádají podobné fráze, modus operandi je vyčerpán. Co naturalismus započal, to postmoderní zhýralost ukončí. Historie se pořád opakuje, jen záleží, v jakém okamžiku se staneme její součástí.
Church of Misery – Thy Kingdom Scum (Rise Above Records, 2013)
www.churchofmisery.net
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.