Anna Mašátová | Články | 25.10.2013
Kolikrát už si člověk povzdechl, že kdyby nebylo festivalů, nezbývalo by nám než s hořkostí sledovat youtube a vzývat české promotéry, aby k nám daného hudebníka někdy dovezli. U některých je ale s velkým podivem, že se – a přehlédněte prosím pragocentrismus – v hlavním městě ještě neukázali, ačkoliv se jedná o hvězdy vyprodávající haly. Snad nedůvěra v českého diváka? Zapění kanadského medového tenora Rufuse Wainwrighta nad českými a moravskými luhy a háji vděčíme opravdu jen festivalům. Před dvěma lety obdivoval industriálních krásu ostravských Hradčan v rámci Colours of Ostrava, letos jeho recitál připravily Struny podzimu.
Unikátní mělo být nejen místo konání, ale i plánované spojení Wainwrighta a české mezzosopranistky Soni Červené. Ve Stavovském divadle sice nakonec vystoupil jen Kanaďan, zážitek to však neumenšilo. I když je mu okázalost vrozená, na scénu vběhl jen s krátkým pozdravem, ihned zasedaje ke křídlu. Reinkarnace Oscara Wildea od Colours viditelně zhubla, klasický dandy dresscode zůstal zachován - vestička, šátek, naleštěné boty, chyběla snad jen vycházková hůl. Pražskou premiéru zahájila píseň Grey Gardens a po ní už se gay ikona rozpovídala. Bylo vidět, že láska k opeře pro něj není jen pózou. This Love Affair je inspirovaná Giuseppem Verdim, jehož dvousté výročí narozenin – jak neopomenul připomenout – letos operní svět slaví. Jednou se k velikánům možná přidá i Wainwrightovo jméno, vždyť jednu operu už na kontě má (a i pro něj je tento rok ve znamení kulatin). Operně se pokračovalo bizetovskou Vibrate se závěrečným vibratem přes několik taktů, kdy jste ani nedutali.
Zahrát si v divadle, které z premiéry Dona Giovanniho s osobní účastí autora už přes dvě stě let žije, bral zpěvák jako čest. Arogance se však na amadeovských místech nevyplácí, když začal před lety ve vídeňském klubu namol opilý zpívat Little Sister s nabubřelým komentářem, že je lepší než cokoliv, co kdy Mozart složil, géniova pomsta byla sladká a dopřála mu takové výpadky paměti, že ani nedozpíval. V Praze mu to sice prošlo, ale ne na dlouho. Po čtyřech kouscích zazněly písně z prozatím posledního sólového alba Out of the Game jen s doprovodem kytary. Ke klavíru se brzy vrátil setem skladeb z velmi intimního alba All Days Are Nights: Songs for Lulu, které vzniklo před čtyřmi roky po smrti jeho matky, písničkářky Kate McGarrigle. Who Are You New York, velmi naléhavá Martha, píseň věnovaná sestře, taktéž slavné písničkářce Marthě Wainwright, Shakespearovy sonety č. 43 a 20. To už se vloudily větší chyby než jen překlepy a začínalo se znovu.
Možná si Rakušan škodolibě počkal na příležitost. Závěrečná árie Les Feux d'artifice t'appellent z Wainwrightovy autorské opery Prima Donna, kdy vysloužilá operní pěvkyně Régine pozoruje z balkónu ohňostroj, už byla jedno škobrtnutí za druhým, dohrání pak čirou úlevou. Wainwrightovy průpovídky, kořenící celý večer, stály samy o sobě za pozornost. S roztomilou sebekritikou i velikášstvím zdůrazňovaná homosexualita, vyprávění o těžkých začátcích v New Yorku, ignorování a žárlivost na Jeffa Buckleyho. Ostatně i s ním se nakonec spřátelil, aby až po jeho smrti zjistil, že Cohenovo Hallelujah, které Wainwrighta díky filmu Shrek dostalo do širšího povědomí, už před ním nahrál Buckley. Jemu poté věnoval píseň Memphis Skyline, ze které ten večer přešel právě do cohenovského trháku.
Snad mu v tu chvíli držel palce Dvořák, k jehož hrobu se prý brzy ráno vypravil, nebo ho duchové zemřelých skladatelů nechali v tu chvíli na pokoji, jisté je, že na tvrzení Eltona Johna, že Wainwright je největším písničkářem planety, něco bude. Rufus byl nezpochybnitelně jeden z nejlepších zpěváků, kterého zdejší stěny slyšely. Nástroje ho sice místy neposlouchaly, zato hlas vyvolával husí kůži a překvapoval každou chvílí. Nemohla chybět klasická píseň Rufusových koncertů Cigarettes and Chocolate Milk, Zebulon pak recitál oficiálně zakončil. To by tak snadno jistě neprošlo, přidávalo se nadvakrát, hned čtyřmi písněmi. Mezi nimi bylo jedno z nejdojemnějších vyznání lásky, věnované nejdůležitějším lidem Wainwrightova života – matce, dceři Katherine Vivě a svému manželovi Jörnu Weisbrodtovi, a vlastně i pocta místu, kde bydlí, Montauku u NY.
Poslední přídavek Foolish Love definitivně uzavřel dvouhodinový koncert. Kanadská superstar připravila nadmíru zábavný a příjemný večer, jiskřící a obluzující jako bublinky šampaňského, po kterém se vám dlouho nebude chtít střízlivět.
Rufus Wainwright (ca)
21.10.2013, Stavovské divadlo, Praha
foto © Petra Hajská
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
redakce 16.12.2024
Jaké hudební tipy nám dal začínající autor a fanoušek popkultury vyžívající se v antihrdinech?
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Libor Galia 12.12.2024
Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
redakce 11.12.2024
Nahrávka je o tom, jak se dostat z toxického vztahu, a vznikla během dvou let na cestách autobusem. Hudba jak na taneční parket, tak na dlouhou jízdu.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.