Mašout | Články / Reporty | 29.10.2017
Už mi nemusí být líto, že žádný šílený vynálezce ještě nezkřížil labuť s havranem a drtičkou na odpadky. Povedlo se to alespoň na hudební scéně. Tenhle mutant si říká Igorrr, a kdyby místo hudby studoval genetiku, mohla být naše fauna i flóra dávno mnohem rozmanitější a uvržená zpět do přirozeného chaosu.
Gautier Serre ve svém projektu Igorrr totiž míchá tři docela vzdálené žánry - klasickou hudbu, metal a breakcore. A skutečně nejde o nějaké Vivaldianno ani hardrockovou operu. Klasickou hudbou je myšlena spíše ta stará, především barokní, ale zaslechnout můžete i indické rágy či balkánskou dechovku. Jsou však hlavně příchutí, těžkou hmotnost zvuku dotváří black metal. A tenhle mix je přes breakcorový mlýnek drcen na sekanou. Výsledkem je specialita, kterou si asi nedáte každý den, ale rozhodně stojí za občasné vychutnávání.
Poslední album Savage Sinusoid je nahráno bez cizích samplů, což zní jako poměrně všední informace, dokud nemluvíme o breakcoru. Gautier Serre se nelekl a všechny v rámci žánru více či méně pitoreskní nástroje jako flétny nebo cemballo si poctivě nahrál a smíchal. Recording tak představoval mravenčí práci se stovkami zvuků připomínající systematické lepení střepů do mohutných celků.
K mé velké radosti posunul o další stupeň i koncert a udělal z něj opravdu živou záležitost. Většinu zvuku stále obstarával sám Serre s elektronickým hardwarem a doprovázel ho řezník se sadou bicích. Na turné si přibral dva vokalisty ze svého deathmetalového projektu Öxxö Xööx, sukubu s operním přednesem Laure Le Prunenec a animálního screamera Laurenta Lunoira. Po otvíráku, krátkém jako něžně bodnutí, spustili všichni čtyři makabrózní show. Vystoupení v organicky pulzující dynamice lítalo mezi klidnými atmosferickými plochami a roztříštěným hardcorem. Ačkoliv se dal v chaosu dal číst nějaký rytmus, vládla naprostá nepředvídatelnost. Občas se vynořila část nějaké hitovky, aby ji opět pohltila změť drceného zvuku.
Vše bylo nesmírně logické a energické. Laure Le Prunenec vystřídala široký rejstřík hlasových podob, od operního zpěvu přes nespoutaný hlas pohanské matky až po čisté kvílení. To zůstalo hlavně v režii druhého vokalisty, válečnými barvami pomalovaného Laurenta Lunoira. Se zvířecí elegancí poskakoval po pódiu a řval do stylizovaného mikrofonu připomínajícího předmět ze sbírky rodinného lékaře Lovecraftových monster. Ale taky to mohla být jeho převrácená trachea, vyhřezlá během zkoušení. Koncert, ukončený dubstepovým sólem, trval jen hodinu. Vzhledem k jeho intenzitě, při průměrném tempu 160 bpm, byl časový prožitek z mlýnku na maso mnohem delší.
Igorrr (fr)
27. 10. 2017 Nová Chmelnice, Praha
foto © Tomáš Šrejber
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.