Články / Reporty

Bez zpěvu a lépe (Inheritance, Makrohang)

Bez zpěvu a lépe (Inheritance, Makrohang)

Ivana Sváčková | Články / Reporty | 19.02.2016

O tom, že Brno ze stran hudebních akcí zažívá kulturní renesanci, není třeba pochybovat. Nuda v Brně až do odvolání leda jako oxymóron. Jeden večer spojil mladou česko-slovenskou a maďarskou instrumentální krev a vyslal ji do světa pod hlavičkou nejhezčího plakátu, jaký byl za poslední dobu k vidění. Neotřelému prostoru skrývajícímu se v útrobách viaduktu se konečně podařilo vdechnout život – místo nonstopu a herny tu teď sídlí jedna z poboček Bajkazylu.

První pokušení přichází z dílny brněnsko-prešovských Inheritance, kteří o den později na pražském koncertě pokřtili své třetí album. Chlapecká sestava Peter Kušnírik za bicíma a Jakub Volovár u kytary, obměkčená éterickou Alex Strapkovou u kláves, dává ne zcela jasné signály. Ostře najeté intro dramaticky zahajuje zhruba čtyřicetiminutový set. V případě ryze instrumentálních kapel je velmi důležité, jak se jednotlivé nástroje chopí své role, a ačkoli nechci mluvit o nutnosti rovnoměrného rozložení, v případě Inheritance Bajkazylem pulsují nástroje jen dva. Tóny kláves a kytary se podřízené bicím slévají do jediného identického, samostatně horko těžko rozpoznatelného tónu. Jako by tvořily pevnou nepropustnou základnu, nad kterou si bicí skáčou svůj freestyle, čemuž dění na podiu rozhodně nenasvědčuje – trojčlenná banda působí sehraně a letmé pohledy po spoluhráčích vystačí za tisíc slov. Poslední píseň nechává více prostoru samotné kytaře, řezavý, ale ne kousavý zvuk vytrhuje z monotónnosti.

Tohle není první středa v měsíci a tohle rozhodně není pouhá zkouška sirén, teď už jedeme navostro. Instrumentální trojice z Budapešti ve složení Gergely Nagy u kytary, Marcell Gyányi u basy a Tamás Czirják za bicíma se rozhodli nadělat z nás segedín. Prodírám se do prvních řad, na podiu se v dosahu kabelu tancuje jako na rodeu. Chlapci jsou v naprosté symbióze, nic nepřekáží, nic nechybí, u pomyslného mikrofonu se postupně střídají všechny nástroje – mnohdy i v rámci jednoho songu. Beauty Addiction skáče od sentimentálních, zasněných kytarových linek přes barovou eleganci basy až k fenomenálním bicím, po nichž zůstává už jen tlustá rovná čára a husí kůže. Jenom blázen si na dnešek nechal napsat omluvenku. Další vteřiny jsou nepředvídatelné a napěchované otočkami a výpady, které se střídají jako nálady holky s periodou. O jalovém řezání do kytar ale není řeč, Makrohang mají logiku, jejímž potenciálním vyvrcholením je několikaminutové sólo na bicí. Myslím na kamarádku z Prešova a její: „Popiči dobré!“

Info

Inheritance + Makrohang (hu)
17. 2. 2015, Bajkazyl, Brno

foto © vrbaak

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace