3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 19.05.2013
Tohle jsme chtěli od McClanea! Pád Bílého domu do puntíku naplňuje žánrovou škatulku, kterou před pětadvaceti lety oživila Smrtonosná past. Jen ukecaného Willise vystřídal o poznání nasranější Butler, mrakodrap Bílý dům a manželku... ehm prezident. Zápletka se zlými Korejci je úsměvná zvlášť v tomto „napjatém“ období, kdy Kim Čong-un nešetří silnými slovy (ano, silnými, zprávy je jen nepřekládají) a každý den přihazuje novou neoriginální výhrůžku. Stručně řečeno, důvod napadení (ve filmu) je opravdu smělý a to, čeho hlavní padouch v průběhu děje dosáhne, překračuje Kimovy nejvlhčí sny.
Oprosťme se teď od faktu, že jde o xenofobní sračku plnou patosu a přehnaného hrdinství a podívejme se na index zábavnosti, který je značný (zakotvil bych na 7/10). Akční stránka je parádní, přičemž sekvence napadení („Armádě trvá 15 minut dostat se k Bílému domu, my ho dobyli za třináct. Cha cha cha...“) je opravdu hutná, plná střelby a umírání nevinných, náhodných kolemjdoucích. Celý útok skvělé odsýpá a odnese to i slavný washingtonský pyj, nemluvě o zdemolování poloviny domu a mnoha hektarech pěstěného zeleného trávníku. Rozstřílená americká zástava je shozena dolů do krvavého prachu z rozstřílených těl a hrdost Yankeeyů tu dostává na frak za znění patřičně patriotické, ale jímavé hudby.
Na kterou dostal zakázku Trevor Morris. Méně známý kanadský skladatel se v povědomí udržuje především díky své televizní a seriálové tvorbě (Tudorovci, Pilíře Země). Jeho přístup pro Pád Bílého domu osciluje mezi Jerrym Goldsmithem, Bryanem Tylerem a Hansem Zimmerem. Vznešené hlavní téma zazní už v úvodní Land of the Free. Jde o klasickou hymnu pro rohy podpořenou smyčcovými nástroji a říká vám, že prezident je správný chlap a je třeba obětovat pro jeho záchranu stovky agentů. Téma můžeme slyšet ještě v kusech Full Package/Snowy Car Talk, Saving Spark Plug a finální suitě Day Break/We Will Rise/End Credits.
Patriotickou kostru jsme si představili, teď se budeme věnovat akčnímu masu. Klasické komponování se mísí a ohýbá pod elektronickými vlnami a místy až pulzuje. Dokonalým příkladem je dvojice akčních skladeb White House: Air Attack a White House: Ground Attack, přičemž druhá jmenovaná v sobě nese konstantní náboj nejistoty a nebezpečí a symbolizuje postup korejských vojáků. Dominantu Ground Attack tvoří perkuse a dechové nástroje, které jsou jemně dobarveny elektronikou. Jednoznačný vrchol alba.
Smutná skladba Olympus Has Fallen ve filmu podbarvuje pád rozsekané vlajky. Chvíli, kdy měla většina Američanů pořádný knedlík v krku a slzy na krajíčku. Naštěstí Banning Steps into Action začne postupně mordovat záporáky za zvuku nenápadné, ale stále hrdinské hudby. V Triage se dočkáme drobného osvěžení ve formě bluesové elektrické kytary. Za zmínku ještě stojí kusy S.E.A.L. Helicopter Incursion, která v převážně akčním kousku prezentuje hrdinské fanfáry okořeněné militantními perkusemi, a Mano e Mano s brutálním žesťovým motivem.
Suma sumárum jde o stylového zástupce produkce Zimmerova studia Remote Control. Morris umí napsat kvalitní hudbu, jen zamrzí, že ani trochu neexperimentuje a spíše sází na jistotu. Poskytuje však tu správnou kombinaci napětí a patosu. Víc si Pád Bílého domu ani přát nemůže.
P.S: V letošním roce bude mimochodem Bílý dům pod útokem dvakrát, v tomto snímku je prezidentova barva shodná s barvou domu, ve kterém bydlí, v tom druhém pojedeme spíše v obamovském stylu. V prvním domek zachraňuje Skoťák Butler, ve druhém bývalý striptér Channing Tatum. Doplňme, že druhý jmenovaný snímek režíruje pan destrukce, ničitel a zkáza lidstva Roland Emmerich, tenhle obyčejný rutinér Antoine Fuqua.
Trevor Morris – Olympus Has Fallen (Relativity Music Group, LLC, 2013)
www.olympusmovie.com
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?