Články / Reporty

Poryvy horkého větru (Letní filmová škola 2024)

Poryvy horkého větru (Letní filmová škola 2024)

Štěpán Nezbeda | Články / Reporty | 28.07.2024

„100 % akreditací na sobotu a neděli prodáno,“ hlásí nejrůznější komunikační kanály Letní filmové školy. Informační leták rozdávaný s tentokrát doruda zabarvenou akreditací se mezitím zpocené návštěvníky snaží diplomaticky přesvědčit, že v Hradišti není třeba vytvářet fronty hodinu před začátkem projekce. Poloprázdné festivalové centrum kolem sochy neznámého vojína ve Smetanových sadech předznamenává budoucí ruch hlavně směsí vůní ze stánků s netradičním jídlem, jehož rozmanitost překoná nabídku leckteré české restaurace.

Ani první projekce v Redutě neposkytne žádná varovná znamení, do třetiny kapacity naplněný sál sleduje v příjemně dýchatelné atmosféře období sucha i dešťů v chudé bangladéšské vesnici, jak je pro velké plátno zachytil indický klasik Satjadžit Ráj v Žalozpěvu stezky (1955). Snímek má kromě příjemně uklidňujícího účinku vyvolaného nikam nespěchajícím tempem hlavně etnografickou hodnotu, se znalostí reality méně rozvinutých částí Indie v první polovině 20. století usedal na červeně polstrovanou židli v hledišti asi málokdo.


O pár hodin později už je stejný sál narvaný. Opozdilci se musí spokojit s první řadou, která si za místo na nohy a zmírnění pocitu stísněnosti nechává zaplatit bolestí za krkem. Při sledování hybridu mezi dokumentem a hraným filmem Čtyři sestry (Kaouther Ben Haniaová, 2023) se ale prostor na výdech a nádech hodí. Příběh o tom, co s tuniskou rodinou tvořenou výhradně ženami udělá útěk dvou z nich za Islámským státem, činí pro protagonistky i obecenstvo emocionálně ustojitelným experimentální forma, sestávající z interakcí mezi opravdovými členkami zasažené rodiny a herečkami, které představují zmizelé sestry.


Při čekání na slavnostní zahájení přebíhám mezi dvěma stany s vedlejším programem. Kontrast mezi přeplněnou debatou o špatných českých filmech, kde si Kamil Fila utahuje z Tomáše Magnuska, a autorským čtením, při němž laureátka Litery za knihu roku Alena Machoninová recituje tichým hlasem překlady ruských básní, je vypovídající. Na Filmovce se organicky mísí vysoké s nízkým a art s brakem. Vzpomenu si na srbského zástupce v sekci Východní přísliby, Pracující třída jde do pekel (Mladen Djordjević, 2023), kterého jsem viděl v nově otevřené Orlovně. Co začíná jako vážné sociální drama, se postupně mění v satanistický horor o revoluci proletářů proti zhýralé mocnosti. Kdo přišel pro nízké a zklamán vysokým odešel v první hodině, viděl úplně jiný film než trpělivci sedící na tvrdých židlích až do konce.

Klimatizovaný sál Hvězdy postrádá mobilní signál a izoluje dočasné obyvatele od vnějšího počasí i dění. Azyl v něm před zahajovací ceremonií nedostává každý, letos poprvé nestačí jen akreditace a čekání, ale i speciální rezervace. Nastává zmatek, odmítaní lidi ve frontě odcházejí na nedaleký koncert Tata Bojs. Přicházejí tak o čtyřicetiminutové předávání kytek, vyvolávání politiků na pódium a děkování všemu minulému i současnému filmovkovému lidu. Kéž bych si uvědomil dřív, že 50. ročník si vyžaduje speciální zahájení. Nakonec si na své přijdou i ti, co přišli na film, ne tleskání.

Novinka Šimona Holého Hello Wellcome o třech herečkách na festivalu ve Varech paradoxně na největší tuzemské filmové akci premiéru neměla a musela si počkat do Hradiště. Snímek tvořený z nemalé části instastories jeho protagonistek na mě má podobný účinek jako další Holého počiny, mám radost, že u nás někdo takové věci točí, k srdci mi ale nepřirostou. Minimálně díky nepříjemnému zprostředkování společenských trapasů a zájmu o pracovní podmínky český hereček to ale ze těch čtyřicet minut proslovů stojí.

Sobotní půlnočka je kulminací všeho; lidí, vedra i nízkosti. Zapařená Sportovní hala se směje, když v úvodu Jiří Flígl upozorňuje, že při sledování bavorské „poprcávačky“ Kožené kalhoty v St. Tropez nás smích brzy přejde. Na kombinaci těžkého vzduchu, blízkosti cizích těl a trojici tyrolských chlupáčů, kteří na plátně střídavě dělají humor a simulují sex s herečkami, z nichž se jen málokterá ve filmu objeví „nahoře s“, řada z účastníků opravdu připravená není. S ubývajícím publikem sice přibývá vzduchu, ovšem katarze se nedostavuje, stačí konec. Počet držitelů půllitrů u nočního pivního stanu i velikost lidského hada vinoucího se přespat do tělocvičny dokazuje, že informace o naplnění kapacit nelhaly. Alespoň že se blíží očistná bouře.

Info

Letní filmová škola
26. 7. – 1. 8. 2024
Uherské Hradiště
web festivalu

foto © Letní filmová škola

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace