Štěpán Nezbeda | Články / Reporty | 28.07.2024
„100 % akreditací na sobotu a neděli prodáno,“ hlásí nejrůznější komunikační kanály Letní filmové školy. Informační leták rozdávaný s tentokrát doruda zabarvenou akreditací se mezitím zpocené návštěvníky snaží diplomaticky přesvědčit, že v Hradišti není třeba vytvářet fronty hodinu před začátkem projekce. Poloprázdné festivalové centrum kolem sochy neznámého vojína ve Smetanových sadech předznamenává budoucí ruch hlavně směsí vůní ze stánků s netradičním jídlem, jehož rozmanitost překoná nabídku leckteré české restaurace.
Ani první projekce v Redutě neposkytne žádná varovná znamení, do třetiny kapacity naplněný sál sleduje v příjemně dýchatelné atmosféře období sucha i dešťů v chudé bangladéšské vesnici, jak je pro velké plátno zachytil indický klasik Satjadžit Ráj v Žalozpěvu stezky (1955). Snímek má kromě příjemně uklidňujícího účinku vyvolaného nikam nespěchajícím tempem hlavně etnografickou hodnotu, se znalostí reality méně rozvinutých částí Indie v první polovině 20. století usedal na červeně polstrovanou židli v hledišti asi málokdo.
O pár hodin později už je stejný sál narvaný. Opozdilci se musí spokojit s první řadou, která si za místo na nohy a zmírnění pocitu stísněnosti nechává zaplatit bolestí za krkem. Při sledování hybridu mezi dokumentem a hraným filmem Čtyři sestry (Kaouther Ben Haniaová, 2023) se ale prostor na výdech a nádech hodí. Příběh o tom, co s tuniskou rodinou tvořenou výhradně ženami udělá útěk dvou z nich za Islámským státem, činí pro protagonistky i obecenstvo emocionálně ustojitelným experimentální forma, sestávající z interakcí mezi opravdovými členkami zasažené rodiny a herečkami, které představují zmizelé sestry.
Při čekání na slavnostní zahájení přebíhám mezi dvěma stany s vedlejším programem. Kontrast mezi přeplněnou debatou o špatných českých filmech, kde si Kamil Fila utahuje z Tomáše Magnuska, a autorským čtením, při němž laureátka Litery za knihu roku Alena Machoninová recituje tichým hlasem překlady ruských básní, je vypovídající. Na Filmovce se organicky mísí vysoké s nízkým a art s brakem. Vzpomenu si na srbského zástupce v sekci Východní přísliby, Pracující třída jde do pekel (Mladen Djordjević, 2023), kterého jsem viděl v nově otevřené Orlovně. Co začíná jako vážné sociální drama, se postupně mění v satanistický horor o revoluci proletářů proti zhýralé mocnosti. Kdo přišel pro nízké a zklamán vysokým odešel v první hodině, viděl úplně jiný film než trpělivci sedící na tvrdých židlích až do konce.
Klimatizovaný sál Hvězdy postrádá mobilní signál a izoluje dočasné obyvatele od vnějšího počasí i dění. Azyl v něm před zahajovací ceremonií nedostává každý, letos poprvé nestačí jen akreditace a čekání, ale i speciální rezervace. Nastává zmatek, odmítaní lidi ve frontě odcházejí na nedaleký koncert Tata Bojs. Přicházejí tak o čtyřicetiminutové předávání kytek, vyvolávání politiků na pódium a děkování všemu minulému i současnému filmovkovému lidu. Kéž bych si uvědomil dřív, že 50. ročník si vyžaduje speciální zahájení. Nakonec si na své přijdou i ti, co přišli na film, ne tleskání.
Novinka Šimona Holého Hello Wellcome o třech herečkách na festivalu ve Varech paradoxně na největší tuzemské filmové akci premiéru neměla a musela si počkat do Hradiště. Snímek tvořený z nemalé části instastories jeho protagonistek na mě má podobný účinek jako další Holého počiny, mám radost, že u nás někdo takové věci točí, k srdci mi ale nepřirostou. Minimálně díky nepříjemnému zprostředkování společenských trapasů a zájmu o pracovní podmínky český hereček to ale ze těch čtyřicet minut proslovů stojí.
Sobotní půlnočka je kulminací všeho; lidí, vedra i nízkosti. Zapařená Sportovní hala se směje, když v úvodu Jiří Flígl upozorňuje, že při sledování bavorské „poprcávačky“ Kožené kalhoty v St. Tropez nás smích brzy přejde. Na kombinaci těžkého vzduchu, blízkosti cizích těl a trojici tyrolských chlupáčů, kteří na plátně střídavě dělají humor a simulují sex s herečkami, z nichž se jen málokterá ve filmu objeví „nahoře s“, řada z účastníků opravdu připravená není. S ubývajícím publikem sice přibývá vzduchu, ovšem katarze se nedostavuje, stačí konec. Počet držitelů půllitrů u nočního pivního stanu i velikost lidského hada vinoucího se přespat do tělocvičny dokazuje, že informace o naplnění kapacit nelhaly. Alespoň že se blíží očistná bouře.
Letní filmová škola
26. 7. – 1. 8. 2024
Uherské Hradiště
web festivalu
foto © Letní filmová škola
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.