Jakub Šíma | Články / Reporty | 15.05.2015
I schizofrenie může být osvěžující. Rap je z povahy rozkročen tak, že každá noha stojí na jiném hudebním kontinentu a rozkrok omývá mořská voda. Nenosím kšiltovky, což je v tomhle případě výhoda. Výhoda na rapu, kde nikdo nekouká, jestli náhodou nemám lepší než ostatní. A na rapu pro lidi-které-nelze-žánrově-vymezit nikdo nekouká, co to mám kurva za debilní kšiltovku. Dälek jsou ta druhá varianta.
Promotéři se vyšvihli a nešetřili ani na předkapelách. A Kyklos Galaktikos nikdy nehrají stejně. Vokály se podřizují hudbě a nemohou stát samostatně, slova nejsou příliš důležitá, ale zvuk si drží jasnou linku. Projekce, která slouží jako strohé osvětlení, a už od začátku slušně naplněný sál. Jen bych uvítal méně rozvláčnosti, kudrlinek a víc tahu na branku. Bez střelby góly nepadají a já nechci o Kyklosech slyšet, že to je „rap pro hipstery“, ale v pondělí jsem to měl na jazyku taky. Jakkoli připouštím, že na slovo rap je tu třeba rychle zapomenout.
S vystoupením Five Seconds to Leave nemůžu sloužit. Ne snad že bych ho prokouřil venku nebo že by tělo odmítalo reagovat, na první i druhý pohled spokojený posluchač. Ale hlava chtěla víc gradace. Nic proti kytarové agónii, zajímavá volba, ale i při pravidelných pohybech krční páteře jsem tajně doufal, že brzo skončí a nebude se prodlužovat čekání na hlavní aktéry. Kamarád nenápadně šeptal: „... tohle je novej materiál, ale starší věci mě bavily víc.“
Buď jak buď, na Dälek se ještě chvilku čekalo a ve venkovních hloučcích se cigára kouřila s nedočkavou obezřetností, uši nastraženy. DJ rEK začal s nenápadnou hlukovou selekcí, ale když se za jeho zády rozsvítil velkoplošný nápis Dälek, kolektivní vědomí v sále se jednomyslně shodlo, že s očekáváním inferna jsou tu všichni správně. Kompletní setlist si najděte jinde, ale v průřezu nic zásadního nechybělo. MC Dälek si při své výšce musel mikrofon nahýbat dolů a v kombinaci s jeho zaťatým postojem bylo jasné, že dav ani mikrofon šetřit nebude. Žádné velké rapové výkony, ale intenzita (tečky, mezery a velká písmena doplňujte dle uvážení) v kombinaci s industriální masou v pozadí nenechávala příchozí v klidu a v předních řadách byl dokonce trvalý moshpit. Mike Swarmbots v divokých kreacích přesně sázel potřebné efekty a největším překvapením byl příspěvek DJe rEka, jehož scratche nápaditě zapadaly do industriální štvanice. Celkový projev byl pevně sevřený jedinečným zvukem, který nepřipouštěl výraznější odchylku a odpovídal albové podobě.
Potěšilo také Dälekovo tričko s výčtem rapových praotců, kterým se jasně hlásil ke svému původu. Protože Dälek je rap v čisté podobě, bez příkras a fintiček. Tomu odpovídala i teplota v sále, která se povážlivě šplhala nahoru. A díky několika ochutnávkám z nového materiálu tvrdím, že tahle partička, ať už v jakémkoli složení, bude mít co říct i příště. Ať s deskou, nebo live.
Dälek (usa) + Five Seconds to Leave + Kyklos Galaktikos
11. 5. 2015, Podnik, Praha
foto © martinezz
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.