redakce | Články / Sloupky/Blogy | 05.01.2019
Hudba je láska, cesta i cíl. Balance i bilance. V představování pětice zásadních domácích a zahraničních alb, která se v hlasování redaktorů a přispěvatelů Full Moonu umístila nejvýše, se už dostáváme ke třetímu místu. Kdo je na bedně?
Domácí
3. Manon meurt – MMXVIII (Minority) 51 bodů
Znáte tu písničku o tom, jak se malá neznámá kapela dostala k předskakování My Bloody Valentine a ty pak přejela jak letní slunce mokrou louku? Jistěže ano. Druhé album vyhlíželi fanoušci tuzemští, ale i zahraniční, protože nadšeně přijatých koncertů na velkých showcasech mají za sebou Manon meurt čím dál víc. Jak je to možné? To nám řekněte, když deska MMXVIII rozvíjí jejich shoegazeový cejch jen do jisté míry, některé písničky se nedají poslouchat a ty další jsou hustší než mlha, která by se dala krájet nejen na rakovnických blatech!
„Album neznie ako žiadna iná domáca kapela a hľadá si svoju cestu von. Pridáva scéne na pestrosti, obohacuje ju, pretože takto to vyzerá, keď všetko dopadne dobre. Manon dýcha, neumiera. Každá z ôsmych skladieb sleduje podobný príbeh, v ktorom postupne stretávame energické výbuchy činelov, gitarové pády do ticha, krištáľovo čisté vokály, ktoré sa derú dopredu a vzápätí ich prehluší agresívna nálož v mieste, kedy sa na ňu nestihnete pripraviť. Je celistvý aj rozmanitý, napriek tomu ostávajú pasáže také chytľavé, že vám ostanú v hlave dlhšie než ten najťažší kaliber rádiovej popiny. Koniec shoegazeu v Čechách?“ (Jana Michalcová, Full Moon)
38 hlasujících vybíralo z 81 alb
Zahraniční
3. – 4. Marianne Faithfull – Negative Capability (BMG) 19 bodů
Otevřená operace srdce. Marianne Faithfull ve svých jednasedmdesáti letech nemá potřebu předstírat, a to ani na nahrávkách, ani v rozhovorech, Negative Capability je dost možná její nejpovedenější kolekcí od vzývaného Broken English z roku 1979. Opravdová, upřímná a majestátní, v hlubokém hlase zaznívá pravda i historie. Elegantní hůlka jako opora i taktovka zároveň, ve sboru panošů Nick Cave, Warren Ellis nebo Ed Harcourt. Misunderstanding is my name. Královna.
„Kdybychom Faithfull s touto deskou odepsali, byla by to smrtelná urážka. Na písně se sice snáší tíživá melancholie, ale zároveň jsou vrcholem její kariéry: The Gypsy Faerie Queen napsaná s Nickem Cavem se určitě řadí mezi nejlepší písně, které oba dva napsali, zatímco její klavírní paján zesnulé dlouholeté přítelkyni Anitě Pallenberg nazvaný Born tTo Live promlouvá o lidské smrtelnosti s klidem a neochvějnou upřímností.“ (Mat Smith, Clash)
45 hlasujících vybíralo ze 177 alb
redakce 22.12.2024
Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.
Michal Pařízek 13.12.2024
Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.
Minka Dočkalová 12.12.2024
Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.
Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024
Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.
Michal Pařízek 04.10.2024
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.
Michal Pařízek 20.09.2024
Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…
Michal Pařízek 06.09.2024
Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…
redakce 29.08.2024
Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.
Michal Pařízek 23.08.2024
Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.
Veronika Mrázková 13.08.2024
Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.