Články / Sloupky/Blogy

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

redakce | Články / Sloupky/Blogy | 05.01.2023

Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování! Jako nejlepší desky letošního roku vybíráme rozverný debut Anderson od pětice Tamara. Získaly si nás civilní texty, zapamatovatelné riffy a jejich bezprostřednost. Zahraniční desku ovládla královna městského popu Rosalía s nahrávkou Motomami.

Domácí

1. Tamara – Anderson (vlastní náklad) 47 bodů
Natálie, Majda, Kristýna, Tamara a Štěpán, pár obyčejných jmen, pár neobyčejných písniček. Kromě Štěpána (Cold Cold Nights) za sebou nemají žádné předchozí hudební zkušenosti, zato rychle rozpoznatelný rukopis: zvonivé kytary, zapamatovatelné riffy, osobitě nevybroušené vokály, prosté texty a bezprostřední, radostně posmutnělý feeling. Girl power sentimental punk, jak sami sebe pojmenovávají. Po čtyřech letech hraní a několika singlech konečně vydali debut Anderson, který zosobňuje dvojlomnost jejich tvorby. Jako když říkají: „Nemyslím, že jsme super veselá kapela. Nicméně ta veselost se bere z toho, že si to hraní strašně užíváme, máme se navzájem rádi a máme z toho radost.“ Krásné, bezelstné, inspirativní. Zbytečně mnoho slov…

„Nosné téma je v tomto případě láska, ať už se může jednat o pocit vůči jiné osobě nebo může mít přesah někam dál, k lidem obecně, planetě. Texty, co za sebou nechávají intenzivní melancholickou brázdu, jsou vloženy do snových kytar se spíše pozitivním až veselým nádechem. Tento rozpor každý zná: ,A v puse kouř a v očích slzy,ʻ jak zní ve skladbě Bazén. Slova jsou někdy velice konkrétní, jindy se rozplývají v ambientní denní snění. Zvláště pak v druhé polovině alba se i nálada nástrojů jemně překlopí ve směru udávaným texty. (…) Pokud je něco znepokojuje, dávají to najevo veskrze poklidně, spíše se smutnou rezignací.“ (David Stoklas, Full Moon)


2. 58G – City Park (EMI) 46 bodů, 3. 52 Hertz Whale – Present Sense Impression (Full Moon Forum | Weltschmerzen) 44 bodů, 4. MMNK – Uměnení: Ohnivá Pomsta (Kabinet Records) 43 bodů, 5. Tomáš Niesner – Bečvou (Warm Winters Ltd.) 36 bodů, 6. Lazer Viking – Tunnel Vision (vl. náklad) 32 bodů, 7. Šimanský Niesner – Všechno dobré (Stoned to Death) 31 bodů, 8. Tokyo Drift – Scorpio Season (vl. náklad) 27 bodů, 9. Pacino – Sedm světů (Stoned to Death) 24 bodů, 10. Orient – Redwood (Kabinet Records) 23 bodů, 11. Tolstoys – Mirror Me (Slnko) 21 bodů, 12. Dunaj – Za vodou (Animal Music) 20 bodů, 13.–14. Fvck_Kvlt – Antiwar Songbook (vl. náklad), Vltava – Spass muss immer sein (100Promotion) 17 bodů, 15. Adela Mede – Szabádsag (vl. náklad) 16 bodů, 16.–17. Cold Cold Nights – Ten Years Later (Black Pear Label), Oblaka – Hace (LTE) 15 bodů, 18.–19. Berlin Manson – Život končí keď máš trinásť (Korobushka Records), Panenské plameny – Herostratus (Piper) 14 bodů, 20.–21. Smack One – Chimera Nekonečno (EMI), Vellocet Roll – Halcyon Days (Full Moon Forum | Theremin) 13 bodů, 22.–25. Acid Row – Afterglow (vl. náklad), Calin – Popstar (EMI), Kalle – Under the Black Moss (Day After), Mat213 – Interstreamin (vl. náklad) 12 bodů, 26.–27. Filip Míšek – Unbelievable Friendship (Weltschmerzen), David Pomahač – Neviditelný (Minority) 11 bodů, 28.–32. Anki – No More Drama (Warner Music), Edúv syn – 2 (Haluzeum Produkt), Panoptikum – Mantichora (Kabinet Records), Science Killer – Blackbirds (Kabinet Records), Yzomandias & NobodyListen – J. EDEN E-G3N (Milion+) 10 bodů

59 hlasujících vybíralo ze 142 alb.




Zahraniční

1.Rosalía – Motomami (Columbia) 59 bodů
„Strávila jsem hodně času o samotě. Byla to doba, kdy jsem bojovala a balancovala na okraji propasti. Zejména na kreativní úrovni to bylo jako být na jejím dně. U předchozích desek jsem měla vždy společnost, i když jsem měla jasnou představu a věci dopředu posouvala hlavně sama. Tíhu a zodpovědnost nad projekty jsem cítila i dříve, tady to bylo ale jiné. Užila jsem si to, ale musela to tvrdě vybojovat,“ řekla Rosalía o svém třetím albu. Už její předchozí nahrávka El mal querer byla výjimečným počinem, na Motomami svou tvorbu dokázala posunout do nového kontextu, který nedílnou měrou obnáší její vlastní kulturní dědictví, atributy moderního globálního popu i náklonnost k experimentům. Výsledkem je fascinující chytlavý amalgám, který bezezbytku potvrzuje její talent, píli i odvahu. Jedním slovem – královna.

„Přes veškerou oprávněnou kritiku Spotify a mizerné honoráře vyplácené hudebníkům pomohl model streamovacích služeb prolomit hegemonii anglo-amerického popu, což má za následek, že korejští, afričtí nebo latinskoameričtí umělci pravidelně bodují v mainstreamových globálních žebříčcích. Čistá krása a emoce Rosaliiných vokálů a senzační groove jejích rytmů mluví samy za sebe a nabízejí fantasticky svěží pohled na latinské odstíny a moderní městský pop. Rosalia má na to být superhvězdou v jakémkoli jazyce.“ (Neil Mccormick, Telegraph)


2. Kendrick Lamar – Mr. Morale & The Big Steppers (Pglang | Top Dawg Ent.| Aftermath | Interscope) 45 bodů, 3. Black Country, New Road – Ants From Up There (Ninja Tune) 44 bodů, 4. The Smile – A Light For Attracting Attention (Xl Records) 36, 5. Fontaines D.C. – Skinty Fia (Partisan) 35 bodů, 6–7. Bjork – Fossora (One Little Independent) 24 bodů a Arctic Monkeys – The Car (Domino) 24 bodů, 8. Lucrecia Dalt – ¡Ay! (RVNG Intl.) 20 bodů, 9. Jockstrap – I Love You Jennifer B (Rough Trade) 18 bodů, 10.–11. Big Thief – Dragon New Warm Mountain I Believe in You (4AD) a Chat Pile – God's Country (Flenser) 17 bodů, 12.–13. Beach House – Once Twice Melody (Sub Pop) a Jenny Hval – Classic Objects (4AD) 14 bodů, 14.–19. Aurora – The Gods We Can Touch (Decca | Glassnote), Bad Bunny – Un verano sin ti (Rimas Entertainment), Denzel Curry – Melt My Eyes See Your Future (PH | Loma Vista), Jack White – Entering Heaven Alive (Third Man), The 1975 – Being Funny in a Foreign Language (Dirty Hit) a Warhaus – Ha Ha Heartbreak (PIAS) 12 bodů, 20.–22. Beyoncé – Renaissance (Columbia) , Black Midi – Hellfire (Rough Trade) a Viagra Boys – Cave World (Year0001) 11 bodů, 23.–24. Oliver Sim – Hideous Bastard (Young) a Sudan Archives – Natural Brown Prom Queen (Stones Throw) 10 bodů, 25.–29. Bonobo – Fragments (Ninja Tune), Jack White – Fear of the Dawn (Third Man), Ken Mode – Null (Artoffact), Red Hot Chili Peppers – Unlimited Love (Warner Records) a Caterina Barbieri – Spirit Exit (Light-Years) 9 bodů.

68 hlasujících vybíralo ze 184 alb.

Info

foto © archiv

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Top 5 Brutal Assault 2024

redakce 13.08.2024

Letošní Brutal Assault je za námi a vypadá to na jeden z nejvýživnějších ročníků vůbec. A to nejen podle našich vyndaných reportérů.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace