Články / Reporty

Embrya, orli a patriotismus nakřivo (Laibach)

Embrya, orli a patriotismus nakřivo (Laibach)

Anna Mašátová | Články / Reporty | 09.11.2017

“Mlčení je horší. Všechny pravdy držené v tichosti se stávají jedovatými.” (Friedrich Nietzsche, Tak pravil Zarathustra)

Černý tourbus před Palácem Akropolis, publikum ve stylizovaných uniformách i pupkáči s kelímkem v metalových trikách s nadšením si vyprávějící o koncertu Rammstein. Laibach se vrátili do Prahy.

Zavítáte-li v tomto půlroce do Madridu, nenechte si ujít výstavu Laibach Kunst 1980 + Neue Slowenische Kunst 1984 - 1992: From Kapital to Capital, dozvíte se tak ledasco o umělecké skupině i kapele, která má pětatřicet let poměrně výsostné postavení na hudební scéně postkomunistických zemí.


Pravděpodobně by takový úvod do historie nebyl na škodu mnohým návštěvníkům koncertu honosících se modely Bohemia Patriot a podobných pokřiveně vlasteneckých značek. Na co asi myslí, když jdou na Laibach? Připadají si mezi svými?

O kontroverzi ve spojitosti se slovinskou star už byly popsány traktáty, další vlnu dohadů, do jaké míry jsou v pozitivním či negativním smyslu fascinováni diktátorskými režimy, vzbudili před dvěma lety přijetím pozvání Severní Koreje na vystoupení v rámci oslav Dne osvobození. Dokument Mortena Traavika ukázal mnohdy zkoprnělé hudebníky z nesmyslných pravidel a šílených poměrů, na vážnou notu hrají i na aktuálním albu Also Sprach Zarathustra.


Kdo očekával Iron Sky, popískávání a parádemaršový rytmus, byl pravděpodobně nemile překvapen. Laibach turné podřídili v červenci vydanému, v jejich diskografii poměrně neobvyklému počinu, jde totiž o hudební doprovod ke stejnojmenné divadelní hře uvedené ve Slovinsku v loňském roce. Jak se však na Laibach sluší a patří, v Akropoli nechyběla vypiplaná scénografie, od vlajících praporů s videoprojekcí až po zlověstné noisové intro s dramatickým nástupem hudebníků.

Proč do toho muselo několikrát zaznít ječivé “hobluj”, zřejmé nebylo, ale budiž. Možná právě na nedisciplinované účastníky si zvěstovatel Milan Fras brousil nůž, zatímco mu za zády běžely záběry majestátního orla či lidského embrya.


Poměrně věcné frontmanovo deklamování písní z aktuální desky vystřídalo frenetické uvítání příchodu zpěvačky Miny Špiler. Nebylo pochyb, že s výrazem a grácií Evy Péronové, něžným zpěvem na pozadí ambientních ploch a dokonalými lícními kostmi je ztělesněním vlhkého snu mnohých v sále.

Jen novým repertoárem samozřejmě Laibach oněch sto minut v Praze nemohli vyplnit. Starší kusy jako Hell: Symmetry ale nebyly zrovna odrhovačkou vhodnou k hromadnému zpěvu a rozdivočení přítomných, publikum se tak po přídavku nedožadovalo dalšího nášupu a spořádaně odkráčelo domů.

Slovinci ví, jak vzbudit zájem, stále umí vyprodat sály, aniž by působili vyčpěle, jen by bylo nesmírně zajímavé - a možná smutné - zjistit, co si pod slovem Laibach představují jejich fanoušci.

Info

Laibach (slo)
5. 11. 2017, Palác Akropolis, Praha

foto: su

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace