Články / Rozhovory

Festival Elekce: Populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš

Festival Elekce: Populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš

Daniel Katz | Články / Rozhovory | 26.09.2013

Už v červnu se uskutečnil v pražském prostoru MeetFactory první ročník festivalu elektronické hudby Elekce a už teď je jasné, že bude další. Jaké to bylo, jaké to bude a jak velké sousto si organizátoři, pro které to byla první velká akce svého druhu, ukousli? Reaguje Šimon Holý.

Festival Elekce se zaměřuje na tuzemskou elektronickou scénu. V jakém je stavu ve srovnání se zbytkem Evropy?
Podle mě na tom není špatně, ale není moc vidět a posluchač si musí skupiny hledat sám. To je ostatně i jedno z našich témat pro příští rok. Navíc je důležité si to, co bychom tu mohli nazvat jako „scénu“, ještě rozdělit na kapely a DJe. Kapel je tu v podstatě mnoho a často jsou velmi zajímavé, nicméně se jedná spíše o elektroniku temnou, glitchovou, ambientní, „špinavou“. Víceméně tu chybí něco jako electro-pop, což je trochu zvláštní, jak v porovnání s našimi sousedy, tak i třeba Francií, Amerikou, nebo třeba Japonskem. U DJů je to velmi rozrůzněné, někteří hrají čistě svoje věci, někteří své věci míchají s cizími a někteří hrají jen nepůvodní tracky. Navíc je tu ještě to populární dělení na „DJe“ a „pouštěče“ – populárních „pouštěčů“ je tady možná příliš.

Kde se v současné době elektronické hudbě daří nejvíc?
Na tuhle otázku nejde odpovědět. Už jen kvůli přesahu elektronické hudby do popu, ale i do jiných nemainstreamových žánrů. Elektronické hudbě se teď tak trochu daří všude!

A odkud čerpá česká elektronické hudba inspiraci?
Tak trochu tím odpovídáš na myšlenku, jestli se dá řešit, jestli tu vůbec něco jako „scéna“ v Česku je. Těch inspirací ma každý mnoho a každý úplně odjinud.

Co jsou nejaktuálnější a nejoblíbenější trendy?
Ty jo, to je subjektivní... Mě baví ten návrat devadesátek.

Které trendy se ukázaly jako „prázdné“ a vyšuměly mnohem dříve, než by se kdokoli nadál? Jakou platnost mají vůbec trendy v elektronické hudbě?
Mají platnost krátkou a navíc je jich příliš. Pro mě byl třeba osobně velmi prázdný populární „electro-houseový“ Skrillexův sound, který se ještě podivně nazval dubstepem, kterým nikdy nebyl. Je docela vtipný, že teď mi to už nevadí a když to slyším v jedné věci z dvaceti, tak to i uvítám. Trochu zvláštní je pro mě současná obsese trapem, to mě taky nějak úplně nechytlo. Ale u všech těchto věcí se nedá říct, že by se ukázaly jako prázdné. To uvidíme až za pár let.

Jaké jsou nejlepší evropské festivaly elektronické hudby a kde se inspirovala Elekce?
U mě vítězí jednoznačně Melt!. Ale Elekce je samorost se vším všudy – nemůžu říct, že by se někde inspirovala.

Jaké postavení ma v dnešní moderní elektronické scéně techno, house a drum'n'bass?
Vrací se nám do trendu devadesátky, vrací se nám ve vší síle na scénu i všechny tyto zmíněné žánry, kromě house, který je tu stále, jen v různých formách. Je to vidět dobře i na popu. Drumnbass a například Nelly Furtado Big Hoops, Rita Ora s DJ Freshem Hot Right Now, i když je to trochu jiný případ, ale pak i třeba Björk a její Crystalline. Nemluvě o Rudimental.

Dá se i dnes DJing chápat jako umění?
Bez debat. Když vidíte naživo dobrého Dje, je to zážitek, který se často vyrovná i živé kapele.

Elektronické scéna a drogy: je to už přežitek, nebo to k tomu stále patří?
Situace se změnila. Drog je podle mě méně, ale pořád tu jsou. Teď jsme to řešili s jednou mojí kamarádkou, která to trefně glosovala: Dřív party začínaly později a končily dřív – proto byla větší potřeba drog, aby se to rychleji rozjelo.

Jaký měl význam pro českou elektronickou scénu CzechTek?
Na tohle se mi nechce úplně odpovídat, protože buď bude ta moje odpověď krátká a jednoduchá a zplošťující, nebo bude dlouhá a budu zacházet někam, kam vůbec nemám... Význam měl zkráceně pro teknaře, význam měl politický, význam měl tak i náladou ve společnosti.

Podle jakého klíče sestavovala Elekce svůj line-up? A jak se to bude lišit příští rok?
Cílem prvního ročníku bylo představit českou elektronickou hudbu jako celek. Už na začátku jsme si však museli vymezit ten termín „česká elektronická hudba“ s tím, že tekno, trance, drumnbass, hardstyle a podobné styly už své festivaly mají a nás zajímá něco, co jde spíš směrem ke klubové scéně, electro-popu, housu, a podobně. Vytvořili se nám tak tři bloky – jeden pro živá vystoupení, dva bloky DJské a zpětně mám vlastně pocit, že ten původní cíl jsme splnili. Příští rok se nám dramaturgie kompletně mění – scénu jsme ukázali a teď se posouváme dál. Představuju si to tak, že v prvním roce jsme na čisté ploše vytyčili body a teď je budeme spojovat. Heslo příštího roku je „Spolupráce“ a toto heslo se má objevit v rámci celého festivalu. Měli jsme první soustředění, kde měli všichni šanci slyšet projekty, které bych chtěl, aby se v příštím roce na Elekci objevily, a všichni z toho byli nadšení.

Kolik fanoušků jste čekali a kolik jich opravdu přišlo?
Upřímně jsme čekali více návštěvníků, ale v rámci našeho interního „krmení zpátky“ neboli feedbacku (to slovo nenávidím) jsme nakonec byli schopní zjistit, proč přišlo méně lidí. Nicméně o elektronickou hudbu zájem je. Podpořili nás mnozí umělci i mnozí fanoušci a náštěvníci a za to jsme jim moc vděční. Dokonce nám někteří lidé říkali, ať je Elekce jednou za půlrok!

V čem jste se poučili?
Celý festival vznikl v podstatě nadšenecky na koleni. Těch zkušeností je šíleně moc a navíc si myslím, že další ještě časem budou objevené. Jak tyhle zkušenosti budeme schopní využít, uvidíme v rámci příprav druhého ročníku.

Jak vám pomohl Hithit?
Pomohl. Je to dobrý způsob, jak můžou nadšenci pomoct nadšencům.

Jaké pořady v českých médiích a které časopisy/hudební portály poskytují nejlepší tipy na elektronickou hudbu? Kam chodí člověk, který chce zůstat v obraze?
Člověk, který chce zůstat v obraze, musí asi chodit nejčastěji na internet. Super platforma je například EasternDaze nebo mě napadá i beats.pm, ale koneckonců i facebook Elekce teď a zároveň v průběhu roku upozorňuje a bude upozorňovat na kvalitní českou elektroniku. Zcela upřímně se přiznám, že vůbec nevím, jaké pořady o elektronice má třeba Radio1. Na Radiu Wave se každopádně elektronická hudba objevuje hojně a často. Zajímavým představitelem je například Meotar, který se zajímá o trochu méně tradiční elektronickou hudbu.

Takže Elekce bude... Nechystáte nějaké další „vedlejší“ akce?
Elekce bude i napřesrok, pokud vše vyjde, jak má. Rozpracovaný teď máme jeden větší projekt, který vzniká přímo pod naším festivalem, přičemž bychom chtěli jezdit do škol. Víc o tom ale ale nemá smysl mluvit. Nejdříve se na něj musí najít peníze.

Info

http://elekcefestival.cz
https://facebook.com/elekcefestival
https://soundcloud.com/elekcefestival

foto (c) Josef Charvát

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace