Články / Sloupky/Blogy

Film a živá hudba: Friedrich Wilhelm Murnau vs. Metronome Blues

Film a živá hudba: Friedrich Wilhelm Murnau vs. Metronome Blues

keša | Články / Sloupky/Blogy | 05.08.2018

Poslední němý film, který Friedrich Wilhelm Murnau natočil ještě v Německu, adaptace Goetheova Fausta z roku 1926. Předposlední snímek ze sekce Němý film s živým hudebním doprovodem, který bylo možné vidět a slyšet na 44. Letní filmové škole.

Metronome Blues, frajeři z Brna, naprostá klasika, kytara, basa, bicí, zpěv. Jenže dnes k Faustovi beze zpěvu, zato se synťáky navíc. Husí kůže a ježení chlupů přichází nečekaně brzo. Mefisto v obřím plášti nad městem, celé halí mor, jedna mrtvola za druhou, vichřice, zmar, noise pod plátnem, jeden z letošních vrcholů už se začátkem filmu.

Let Fausta a Mefista na satanském spřežení nad poli, lesy, hrady a moři, naaranžovaný svět, neuvěřitelné trikové záběry, k tomu synťák, basa a bicí. Metronome doprovází tuto zběslou jízdu podivnou verzí osmdesátkového postpunku. Dalším bodem je svatba nejkrásnější ženy, Parmské vévodkyně, která vlastně není vůbec nejkrásnější a ta svadba asi ani není v Itálii, ale dle harmonií spíše v Turecku nebo někde na Blízkém východě. Metrome dovedou rychle měnit barvy i místa, skvěle se jim to daří a to ve svém týmu nemají žádného Mefista, pokud vidim správně.


V konverzačních a klidnějších pasážích se muzika drží spíše při zemi, z kapely nikdo netrčí, zdánlivě se nic neděje. Metronome Blues se filmu podřizují, ctí jeho hranice, nekoření ho a nedávají mu další rozměr, jde o hudební doprovod v pravém slova smyslu. Čekání na finále je sice delší, stojí však za to. Markétku upalují na hranici, Faust jí jde naproti. Přihořívá, na plátně i pod ním se přikládají polena, další noise salva, zasloužená katarze, to čekání se vyplatilo.

Dozvuky posledních tónů dokreslí titulek Love, husí kůže potřetí. Po něm už jen Ende, ale kapela nekončí, s klidem si ozvučí ještě závěrečné titulky. Metronome Blues by se mohli dnes jmenovat klidně Metronome Noise, Grunge, Ambient, Rock, Postrock, Postpunk, Psychedelic. A mezi pedály zaplý škatulkový teleport.

Info

44. Letní filmová škola
27. 7. - 5. 8. 2018
Uherské Hradiště
fb festivalu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

5 zimních písniček pro tichou noc podle Full Moonu

redakce 22.12.2024

Dá se u nich rekapitulovat celý rok, stejně jako celý život, můžete být trudní a veselí a nejlíp všechno najednou.

Šejkr #145: Peříčka

Michal Pařízek 13.12.2024

Nikol Bóková vydává svoje Feathers zítra, dneska večer na Radiu 1 si dáme jednu ve světové premiéře. Feathers, peříčka.

Proč je jetel špatným křesťanem? Protože si nepřeje být spasen. (Gurumánie)

Minka Dočkalová 12.12.2024

Hra o čtyřech hercích není pro divadelní uskupení Bazmek entertainment nic neobvyklého, prvek interaktivity mě děsil jen zpola, i když LARPy spíš nemusím.

Preview: Le Guess Who? 2024

Maria Pyatkina, David Čajčík, Michal Pařízek 29.10.2024

Pokud někde objevovat, tak právě tady. Vybíráme z napěchovaného programu devět jmen.

Šejkr #140: V obraze

Michal Pařízek 04.10.2024

Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Angeles Toledano, Melike Şahin, Autumnist, Juliánem Mayorgou nebo Cindy Lee. If You Hear Me Crying… leave me alone.

Šejkr #139: „I’m sure we’re not the only ones“

Michal Pařízek 20.09.2024

Šest dní u moře uplynulo tak rychle, že jsem se ani neotočil, a určitě nejen proto, že tam bylo 15 stupňů. Ale ve stínu toho, co se dělo/děje tady, už…

Šejkr #138: Prsten

Michal Pařízek 06.09.2024

Okruží severu sedí kolem mozku pevně a (možná) napořád, podobně jako prsten, který mám na prstě snad po třiceti letech. Přišel ke mně před Rouge, komu tak asi patří? Forget…

Tak daleko, tak blízko: Mario „Dust“ La Porta (Psychopathic Romantics)

redakce 29.08.2024

Mario „Dust“ La Porta si zařídil svůj bar, aby se měl kde zašít, taky si tam hrává. A se svojí kapelou jezdí po světě. Přijedou i do Kaštanu.

Šejkr #137: V přízemí

Michal Pařízek 23.08.2024

Štvanice minulý pátek hořela. První pražský Underground Overtake se povedl náramně, atmosféra euforická a velká stage, která u Bike Jesus vyrostla, byla zatraceně funkční i slušivá.

Válová a Janáček, abstrakce na třetí

Veronika Mrázková 13.08.2024

Současně je právě marnost a nevědomost, kde začít a kde skončit, vzrušující. Tlumí racio a vynucuje si takové oddání dílu, které se obejde bez faktického výkladu či pointy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace