redakce | Články | 29.04.2020
Jiří Špičák dělá editora Full Moonu něco přes rok, výběr tak měl o něco snazší. "Když jsem dostal za úkol vybrat tři články za dobu, co v časopise pracuju, o jednom jsem měl hned jasno," říká a ze svého editorského archivu vybírá text o pětadvacátém výročí desky Live Through This od kapely Hole. "Aneta Martínková dovedla ten článek zaplnit informacemi, ale zároveň mu dala velmi osobní hranu. A přiblížila zkušenost z dospívání, kterou nikdo z nás editorů nemá, protože je hodně podmíněná tím, jakým způsobem vyrůstá žena a jakým způsobem vyrůstá muž."
Dál Jirka doporučuje vrátit se k rozhovoru Jonáše Kucharského s britským hudebníkem Richardem Dawsonem. "Tady v tom textu se taky povedlo něco, co mám hodně rád. Jonáš má Dawsona naposlouchaného od začátku do konce, ví o něm úplně všechno, jeho tvorbu zná skrz naskrz. A z rozhovoru je tak velmi cítit láska k hudbě a tématu, přesto to ale nepřebíjí sdělení. Jonáš tohle umí vybalancovat a neříká, že Richard Dawson je nejlepší na světě, že byste neměli poslouchat nic jiného." Svůj výběr uzavírá textem z čísla věnovaného The Beatles, které máme ještě v živé paměti. "To, co napsal Karel Veselý o Beatles a elektronické hudbě, o jejich spojení s hudbou Karlheinze Stockhausena, šedesátkovou avantgardou a páskovými experimenty, jsou věci, který jsem aspoň já v češtině ještě nikde nečetl. A to je přesně to, co jsme chtěli, takže rozhodně doporučuju."
Full Moon 10: Říkala si o to hezky? Dvacet pět let desky Live Through This od Hole
Druhé album grungeové skupiny Hole na začátku dubna slaví kulaté výročí pětadvacet let. Skandály, mýty a vášně obklopující manželství jejich frontwoman Courtney Love a Kurta Cobaina zaplaťpámbů zajímají méně a méně lidí. A konečně je možné se soustředit hlavně na to, co deska vlastně říká. (čtěte dále)
Full Moon 10: Strach jako jediná racionální reakce. Rozhovor Richard Dawson (uk)
"Chvilku vydrž, musím vyjít z baráku, mám v tu hrozně blbej signál. Jo a kdyžtak se nelekej, kdybych někoho občas pozdravil, udělám si s tebou takovou malou procházku," říká mi do telefonu přátelským hlasem Richard Dawson. O pár minut později ho ze zamyšleného proudu slov vytrhává první žoviální pozdrav jednoho ze sousedů. Celý náš rozhovor tak získává surreálný podtón. Nedokážu totiž úplně uvěřit tomu, že mluvím s tím samým člověkem, který mi před pár lety kvílel do ucha rozvleklý příběh, ve kterém se míchají vzpomínky na úrazy z dětství s vyprávěním o spolužácích souložících s učitelkami. Ten, se kterým jsem se procházel britskými vřesovišti kolem roku 500 a který mě spolu se svou kapelou Hen Ogledd zmenšil na mikroskopickou úroveň a provedl tajemným světem mezi molekulami. (čtěte dále)
Full Moon 10: Jak nahrát LSD. Téma Beatles a elektronická hudba
Jaká je nejzáhadnější skladba z diskografie Beatles? Ta, kterou si nemůžeme nikde poslechnout a vše, co o ní víme, pochází z vyprávění a historek hrstky šťastlivců, kteří jí skutečně slyšeli. Pásku s bezmála čtrnáctiminutovou avantgardní kompozicí Carnival of Light, kterou Beatles nahráli v lednu 1967, má ve svém vlastnictví Paul McCartney a moc neví, co si s ní počít. A přitom to byl do jisté míry milník v jejich kariéře, která od tohoto momentu nabrala úplně novou cestu. Mohl by to být pomník odvaze liverpoolského kvarteta vykročit do světa experimentální elektronické hudby, která v následujících dekádách způsobila v populární hudbě revoluci. Beatles byli u toho jako první, ale dnes se za to možná trochu stydí. (čtěte dále)
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
redakce 17.11.2024
Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Michal Pařízek 15.11.2024
Rád jezdím na školní debaty. Zvláštní je, že téměř pokaždé mě vyučující varují, že moc otázek nepřijde, ale většinou to bývá naopak.
redakce 14.11.2024
Novou desku, která výrazně vyčnívá nad ostatní letošní releasy, přivezou už 19. listopadu do Bike_Jesus, kde vystoupí spolu s Pain of Truth.
redakce 13.11.2024
Filmové tipy od programové ředitelky kameramanského festivalu.