Články / Reporty

Gitarové perkusie Rodrigo y Gabriela

Gitarové perkusie Rodrigo y Gabriela

Jana Michalcová | Články / Reporty | 12.04.2016

Ostré slnko bojuje s rozpálenou pokožkou, voda tíši všetky zmysly a do rytmu hrá rockové flamenco Rodrigo y Gabriela. Letná idylka sa preniesla za jesenného počasia na jarný koncert mexického dua do Divadla Archa. Do Čiech sa vrátili po minuloročnom veľkom úspechu, ktorý zožali na Colours of Ostrava. Teraz ho zopakovali.

Čakanie na pivo bolo za zvuku metalových riffov z reprákov, tak som sa snažila uistiť, či som tu správne. Odpoveď som dostala až po úvodnom príhovore Gabriely, po odpálení koncertu sviežou orchestrálnou skladbou Diablo Rojo. Asi nikto nemohol vedieť o úspechu, ktorý ich čakal po príchode do Európy, o ktorom Gabriela roztomilo rozprávala a zaspomínala na časy, kedy hrávali s Megadeth. Ako vystrihnuté z hudobníkovho sna: metalová kapela Tierra Acid Rodriga Sáncheza, do ktorej sa neskôr pridala Gabriela, v Mexiku nemala odozvu. Zobrali teda svoje akustiky a vyhrali sa k sláve cez hotelových turistov a plážové akcie za západu slnka v Európe. Odvtedy majú za sebou síce stovky koncertov, od toho pre Baracka Obamu po Glastonbury, na prirodzenosti a spontánnosti im to však neubralo.

Zlé dojmy zo zvuku pod balkónom s basovým dunivým bordelom sa úplne rozplynuli po presune o pár metrov ďalej. Za tú dobu stihla dvojica nabehať rovnako veľa metrov, ale po hmatníku. Improvizovaný setlist sa skladal najmä z dva roky starého albumu 9 Dead Alive, ale aj eponymnej klasiky na čele so skladbou Tamacun. Gabriela premieňa gitaru na perkusie za silných úderov do strún, Rodrigo rozhadzuje sóličkami, obaja sa predháňajú v rýchlosti, ktorá v ich podaní nemá limit.

K Rodrigovi y Gabriele nepochybne patria prerábky, najčastejšie tie od Metalliky. Na koncerte zaznela Battery z albumu Master od Puppets, chvíľa pre Rodriga, kedy sa (znova) blysol svojimi sólami, ktoré Metallica hrá na koncerte radšej z playbacku. „Máte radi karaoke?“ pýta sa do publika. Vtedy to vyzeralo, že publikum miluje karaoke, ale narazilo to na neznalosť textov Otherside od Red Hot Chili Peppers skôr staršieho publika. Nič to však neubralo na príťažlivosti sledovať každú sekundu, čo sa v sále deje.

Spočiatku bolo vystúpenie napriek jeho energii trochu sterilné. Dvaja gitaroví diabli vám hrajú do tanca pod pódiom, vy sa húpete do rytmu, ale bariéra pódia je stále veľká. Zlomilo sa to po tom, ako si k sebe zavolali všetkých, nech si tam robia, čo chcú. A oni znova tancovali. Nakazili touto radosťou aj posledných vzadu, keď si aj pán vedľa, ktorý sa dovtedy tváril, že tam nie je, začal podupkávať nohou. Zvuk, ktorý vyznieval z pódia, bol raz jemný a podmanivý, ale častejšie išlo o tornádo so silou metalu. Niekedy slová nestačia a musíš to zažiť. Priškrtia ťa a nenechajú vydýchnuť.

Info

Rodrigo y Gabriela (mex)
9. 4. 2016, Divadlo Archa, Praha

foto © Olga Staňková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace