Články / Reporty

Hádanky z Utrechtu #1: Rok změny

Hádanky z Utrechtu #1: Rok změny

Michal Pařízek | Články / Reporty | 11.11.2021

„Některé věci se nedají jednoduše vysvětlit,“ zazní ve snímku Spaza – Road to Johannesburg, který zahájil letošní ročník festivalu Le Guess Who? Sedíme v menším zaplněném sále artového „multiplexu“ Louis Hartlooper Complex. Neznámý chlápek vedle mne po filmu pronese: „Tak ono se to opravdu děje.“ Znám ten pocit, nebyl jsem si jistý ještě na letišti.

Z kina se vydávám kolem kanálu Oudergracht, město je stále stejně malebné. Všechno svítí, okna jsou odhalená, různobarevné domky jako z cukrkandlu. Navíc to tu zase žije, snad každý podnik má vytaženou zahrádku venku, nedostatek stupňů dohánějí tepelné zářiče a všude je veselo. Skoro jako by se během těch dvou let nic nezměnilo. Jenže ano, ostatně i letošní ročník Le Guees Who? bude v mnohém jiný než ty předešlé, sami pořadatelé hovoří o „roku změny“. Právě úvodní snímek věnovaný jihoafrickému proměnlivému kolektivu Spaza může být nejlepší ukázkou toho, jak oni sami tuto změnu vnímají. Kolektiv Spaza patřil k původně ohlášeným jménům v programu, ale ze zřejmých důvodů se akce nakonec účastnit nemůže. Tak jim pořadatelé věnovali alespoň symbolické místo. Zároveň je snímek uváděn v rámci nové festivalové platformy Cosmos, jakési hybridní stage, která propisuje program festivalu do online prostředí. V rámci Cosmu budou uváděny dokumentární filmy, rozhovory, koncerty i DJ sety. Celý online program by měl přiblížit atmosféru akce těm, kteří se letos do Utrechtu nedostali. A možná i rozšířit povědomí o něm.

Snímek Spaza – Road to Johannesburg mimo jiné představuje, v čem je festival Le Guess Who? výjimečný. Kolektiv Spaza vychází z komunity okolo jihoafrického labelu Mushroom Hour Half Hour (více najdete ve Full Moonu #121), jde o neustále se měnící sestavu hudebníků z různých oblastí, kteří našli zalíbení v improvizaci. Na obou albech souboru figuruje rozličná sestava, podobné je to i na koncertech, kterých mimo JAR moc nebylo. Právě na výzvu uměleckého ředitele festivalu Le Guess Who? Boba van Heura mělo proběhnout první ucelené evropské turné souboru. Pod kuratelou trombonisty a pianisty Malcolma Jiyaneho – má logicky hlavní slovo i ve filmu zachycujícím přípravy a natáčení – vznikla speciální sestava pro utrechtský festival, včetně zcela nového repertoáru, který vyjde na desce na jaře 2022. Podle ukázek z filmu je na co se těšit, chybět by neměly spirituální pasáže, zuluské zpěvy ani taneční funk. Spaza zase úplně jinak a opět svůdně.

Od Oudergrachtu se dostávám až na zábavní náměstí Neude, zahýbám nahoru směrem k oblíbenému kostelu Janskerk, kde v pátek vystoupí katalánská dvojice Tarta Relena, na kterou se těším skoro nejvíc. Procházím zezadu kolem místního majestátního Domu, stále zahaleného lešením, částečně zakrytým netkankou v městských barvách, milé. Tady už je narozdíl od halasného rozesmátého Neude ticho a klid. Zítra to vypukne naplno, jsem na to velmi zvědav. Korona se na festivalu podepsala, nakonec těch změn v programu ale tolik nebylo. Ještě deset dní před akcí oznámili pořadatelé více než čtyřicet nových programových bodů, na druhou stranu snížený počet venues a hlavně striktní půlnoční večerka celkový obraz akce určitě změní. Ale to nevadí, protože se to opravdu děje.

Info

Le Guess Who?
11. - 14. 11. 2021 Utrecht, Holandsko
web festivalu

foto © Tseliso Monaheng

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace