Libor Galia | Články / Rozhovory | 04.11.2018
Nizozemský festival Le Guess Who? svým pojmenováním odkazuje ke kanadské skupině The Guess Who, o níž si v sedmdesátých letech mnozí mysleli, že je ze Spojených států. Johan Gijsen a Bob van Heur jméno přenesli do Utrechtu a založili festival, který se zprvu soustředil především na kanadské skupiny. V jejich případě přibyl ještě otazník – zdůrazňuje, že před námi stojí něco neznámého. Dnes už festival prorostl celým městem, dramaturgii částečně svěřil vystupujícím (letos kurátorují Devendra Banhart, Moor Mother, Shabaka Hutchings) a tamním obyvatelům. Dalo by se říct, že je festival každý rok opravdu jiný. Rozhovor o tom, jakého obrazu se pořadatelé snaží dosáhnout, jsme vedli s Bobem, kreativním ředitelem Le Guess Who?.
Vedle hlavního programu Le Guess Who? probíhá také několik vedlejších – Lombok, Le Mini Who? a Untitled Program. Co vás k tomu vedlo?
Vedlejší program se zrodil z touhy vytvořit ucelenější obraz toho, čeho chceme dosáhnout. Nikdy to ale nebylo o tom, že bychom chtěli víc a víc a víc. Rosteme přirozeně. Le Mini Who? přibyl jako showcase a umožnil nám přinést do Voorstraatu kulturu a učinit tak čtvrť atraktivnější. Vzhledem k tomu, že se to povedlo, je čas tuhle část festivalu přesunout jinam. Z Lomboku se stalo gentrifikované místo, které přišlo o identitu danou výrazným zastoupením turecké a marocké menšiny. Na programu proto úzce spolupracujeme s místními a tento rok navíc spolupracujeme s tamní mešitou. Untitled Program má letos premiéru a vzešel z uvědomění si toho, že showcasing je příliš přímočará záležitost vzhledem k tomu, čím umělci jsou: všestrannými osobnostmi, a tak by také měli být představováni. Vedle koncertních vystoupení v průběhu večera představujeme jejich vedlejší uměleckou činnost během dne. To umožní tvůrce lépe představit, nikoliv zkratkovitě, jako to dělávají média. Vždycky je toho možné říct víc, a jestliže vidíme příležitost, jak dosáhnout přesnějšího obrazu, uděláme vše, co je v našich silách, abychom ho vytvořili.
Proč jste si vybrali jako místo konání Utrecht? Máte podporu města, státu?
Já i Johan jsme v Utrechtu bydleli. Johan pracoval v tamním klubu Tivoli, a tak jsme i začali. Utrecht je skvělým místem pro festival – svou velikostí, vše je v docházkové vzdálenosti, svými lokacemi, kluby… Nejdůležitější je, že většina organizací navzájem spolupracuje, aby bylo město lepším místem. Jsme podporováni jak městem a státem, tak několika dalšími subjekty.
Proč jste založili tak dramaturgicky neotřelý festival? Přístupem i pojmenováním mi připomíná někdejší All Tomorrow’s Parties…
Když jsme začínali, Johan a já jsme měli za to, že by prezentace hudby v rádiu a na festivalech by měla být víc vzrušující. Že je tady mnohem více hudby, která by si zasloužila adekvátní místo na stagi. Festival se postupem času vyvinul do této podoby a ATP bylo inspirací – způsob, jakým pracovali s lineupem a kurátory, byl velice osvěžující a vytvářel dojem, že jste součástí něčeho speciálního. Touha propojovat a vyvolat rodinnou atmosféru je něco, o co se snažíme také s Le Guess Who?.
Jaké festivaly jsou pro tebe zajímavé, co se týče prezentace vycházejících jmen?
To je dobrá otázka. Každý festival má své přednosti a slabosti, a tak jsou různé důvody, proč mi ten či onen přijde zajímavý. Některé velké festivaly jsou zaměnitelné, protože se z nich stal byznys. Stále však máme podniky, jako třeba Roskilde, které považuju za velmi zajímavé. Představují velké popové hvězdy pro masy, současně cítíš duchaplnost programu, který přináší čerstvá jména a návštěvníky seznamuje i s problematikou genderu, feminismu, lásky a nenávisti, rasismu. Mám respekt k organizátorům, kteří tuhle agendu podporují.
Na druhé straně jsou malé festivaly jako Tremor na São Miguelu, který měl rychlý vývoj a na tom místě skvěle funguje. Azorské ostrovy jsou kulturně – jsou uprostřed Atlantského oceánu! – odstřižené od světa, ale kvůli této události sem zavítá spousta umělců a návštěvníků. Jejich lineup je výjimečnou směsí mezinárodních a tamních, popřípadě portugalských vystupujících a všichni mají příležitost vidět, co by jinak neviděli.
Beaches Brew v Itálii, v němž mám prsty coby booking agent, je dalším příkladem akce, která má hodně nápadů – je volně přístupná a program je pestrý. Unsound v Polsku už je dnes klasika – oceňuji, jak pracují s lokacemi a činí už tak výjimečně progresivní program ještě speciálnějším. Mám rád, co dělají kluci z Bánkitó Fesztiválu. Nebo Sinsal ve Španělsku, který oznamuje lineup až po tvém příjezdu.
Takhle bych mohl pořád pokračovat. Nespočet lidí dělá inspirující věci. Bylo by naivní a arogantní myslet si, že jsme jediní, kdo dělá něco výjimečného. Snažíme se začleňovat a spolupracovat. Kdekoliv je to jen možné.
Le Guess Who? 2018
8. - 11. 11. 2018
Utrecht, Nizozemí
fb událost
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.