Články / Reporty

Hledání černého diamantu (Colours of Ostrava 2022)

Hledání černého diamantu (Colours of Ostrava 2022)

Veronika Mrázková | Články / Reporty | 14.07.2022

V rozhovorech pro velké deníky slibuje ředitelka Colours of Ostrava Zlata Holušová nejlepší ročník v historii, já zatím nedokážu říct, jestli to tak bude. Ale už mnohokrát mi zachránily dobrý ročník malé scény. Můžeme?

Jdu už na SuRealistas ve čtyři. Představte si tři Argentice, pět Italů, perkuse, saxofon i trombón, spoustu cinkrlátek a kombinaci brazilské tropicalie s jižanskými rytmy v jednom. Tahle banda, to byla rozkošná volba, welcome drink s paraplíčkem a nefalšovanou příchutí léta. V rozhovoru pro Ostravan.cz popsal zpěvák, kytarista a ukulelista Jeremías Cornejo svůj hudební obřad následovně: „Snažíme se zahnat starosti a prostoru, kde hrajeme, se snažíme dát pozitivní vibrace a předat mu určité poselství. Zkrátka chceme změnit energii místa.” To se povedlo. A později odpoledne na to hezky nasedal lucemburský R&B host Edsun. Zpěvák a tanečník svérázné image také pracuje s energií publika. V bílé volánkové sukni a rozhalené košili mávající duhovou vlajkou rozhodně strhl nakažlivým entuziasmem a atraktivní choreografií, pro kterou si často vyskočil na přidaný piedestal na pódiu. Je velmi činorodý, angažovaný, nedávno vypustil Rocklab Pop-up Session. A hudebně nejde o nic poplatného - naopak, aranže jsou často tak hutné a vrstvené, že jsem se v nich pod podiem trochu ztrácela. Reminiscence „jacksonovského” odkazu jsou ale velmi zdařilé a přitažlivé. „Follow.“

Mnoho z dalších jmen bude letos rychle zapomenuto. Středoproudý program dvou hlavních scén se točí kolem hry na hity a některé z kytarovek jsou pod mé rozlišovací schopnosti. Modest Mouse prominou, ale i těm jsem dala jen tři písně. A vyzkoušela jsem si to také na Samu Ryderovi - ano, je to vynikající zpěvák s obdivuhodným rozsahem, jenže v tuctovém balení. Hned na start vypálil svůj nejlepší track a čím déle zpíval, tím více jsem přemýšlela, jestli se mám čeho chytit nebo se přesouvám. V areálu jsem jen za první den nakonec nachodila přes 20 000 kroků, abych našla skutečný klenot. A našla jsem.

V paměti a playlistu si chci napořád uchovat Squid. Černý diamant letošního ročníku. Jen se tím sama chytám do pasti - na dotaz, co hrají, neexistuje snadná odpověď. Wikipedie tvrdí, že postpunk, já bych asi popisovala tucet dalších žánrů. Koncert se vyvíjel od minimalistických klávesových ploch s tichými kytarovými vyhrávkami přes grunge až po postrocková deliria. Stejně tak bubeník a zpěvák Ollie Judge přecházel od ledabylosti až po čirý řev. Bojovali všemi prostředky, které měli. A že jich bylo! Na zpěv byli tři, basák měnil několikrát hlavní nástroj za trubku, klávesista třeba za triangl. V hlubokém pohroužení jsem ztrácela pojem o čase. Nepovšimla jsem si slok nebo refrénů, jen četných proměn razance a rytmu, často opakovaně v jediné skladbě. Vybavil se mi Nolanův film Tenet a hláška o tom, že tenhle boj a příběh není pro ty, co nejsou schopni přestat myslet v lineárním čase.

fotogalerie z festivalu najdete tady

Mimochodem v areálu je nová budova, v té Craft Beer centrum a Reflex Stage a na té letos dokonce čtyři tajné koncerty, jeden na každý den. Středeční patřil kapele Úspěch, která hrála svoje věci v původní, peprné podobě. Další šanci máte dnes a zítra ve 21:30, prostor je ale, byť dvoupatrový, nevelký. Najdete ho hned naproti hlavní scéně a pokud se vám nechce procházet robustní program Meltingpotu, i tady jsou zajímavé diskuze, mj. s Beatou Hlavenkovou, Jiřím Burianem, Markétou Irglovou nebo architektem Josefem Pleskotem.

Info

Colours of Ostrava
13.–16. 7. 2022
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu

foto © Kateřina Fialová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace