Články / Reporty

Jak zpívají vlci? Aúúúú (The Ministry of Wolves)

Jak zpívají vlci? Aúúúú (The Ministry of Wolves)

Anna Mašátová | Články / Reporty | 30.04.2014

Znáte ten pocit, kdy vámi hanba tříská o stěny, i když jste v tom nevinně? Stydíte se za své blízké i vzdálené, případně za celý národ? Přibližně tak se cítil nejeden příchozí, který zavítal v sobotu večer do pražského Pilotu. Projekt The Ministry of Wolves sice není tahákem do arén, ale kapela složená ze jmen Alexander Hacke, Mick Harvey, Danielle de Picciotto a Paul Wallfisch by měla přilákat více než pár desítek lidí. Ovšem to by o koncertu musel někdo vědět. Co více může člověk chtít, než aby mu zahrál kvartet poskládaný ze členů Einstürzende Neubauten, The Bad Seeds, Crime & The City Solution a Botanica?

Pouhé dva měsíce po premiéře divadelního kusu Republik der Wölfe, který vznikl pro divadlo v Dortmundu, se živý soundtrack představil i v Praze v natolik komorním (rozuměj poloprázdném) prostředí, že byste zaplakali. Vlčí projekt je postavený na přepracovaných pohádkách bratří Grimmů, které upravila nositelka Pulitzerovy ceny Anne Sexton v sedmdesátých letech minulého století. Americká básnířka napsala kromě grimmovských Tranformations i několik knih pro děti, celý život trpěla depresemi a nejrůznější běsy ji dohnaly až k sebevraždě. Není proto divu, že pohádky jsou v jejím podání ještě temnější než v originále, nemluvě o značné sarkastičnosti i natvrdo vyřčených společensky tabuizovaných tématech homosexuality, mateřské opičí lásky, kanibalství i zmršených manželství. Ministry of Wolves však nebyli první, kdo se básní hudebně ujal. Už roku 1973 měla premiéru opera Transformations Conrada Susy s libretem Anne Sexton. Na pódiu tak poprvé zazněla úvodní slova The Gold Key z úst Annina alter-ega: „The speaker in this case is a middle-aged witch. Me.“ To, co se odehrávalo na pódiu v Pilotu, nebylo svou dramatičností od opery daleko a kdo dobře poslouchal, užil si nenápadných změn původního textu.

Každý ze čtveřice vnesl do grimmovsko-sextonovských básní něco jiného. Danielle se doprovázela na niněru či akord-citeru, Harvey střídal kytaru s bicími, Hacke se kromě konferenciérství ujal basy, kytary i banja, zatímco Walffisch vévodil klávesám. Šklebící se skřet Rumplcimprcampr na plátně s hlasem Hackeho vyřvával svou touhu po otcovství, cajdáková Popelka i ospalá Šípková Růženka, Bílý had i Žabí princ, to vše doprovázené videoprojekcí s viktoriánským nádechem z ruky de Picciotto a ošacením, za které by se nemusel stydět sklepácký MTO. Přídavky už byly z jiného ranku, Evil od Monster Magnet a Danzigovo Killer Wolf, nechybělo taky trochu vytí a ňafání.

Zazvonil pomyslný zvonec a hrůzyplným pohádkám byl konec. Kdo zůstal trochu déle, říkal si po chvíli, zda se mu to celé vlastně nezdálo. Na pódiu nezůstal během chvíle ani kabel, Vlci táhli nocí dál a prostor osiřel. Možná by bývalo stačilo koncert trochu více propagovat. Takhle nezbývá těm, co to prošvihli, nic jiného, než mlátit hlavou o zeď, a pak si jít koupit jízdenky na Moravu. V září se vyslanci Ministerstva Vlků vrací, aby zahráli na brněnském Henry Lee Festu.

Info

The Ministry of Wolves (us/de/aus)
26. 4. 2014, Pilot, Praha

foto © Kryštof Havlice

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Zažehnout plamen (Jazz Goes To Town, 2024)

Veronika Miksová 17.10.2024

Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.

V úkrytu zvuku (A Place to Bury Strangers)

Martin Šmíd 16.10.2024

Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace