mArcElkrIz | Články / Recenze | 26.03.2014
To podivné chvění procházející postupně celým tělem. Vynořuje se za sílícího bušení srdce, vyhledávané, zakódované v každém. Chvění inspirativní, samotou často znásobené v posedlost. Chvění provázející člověka na jeho pouti časem. Z generace na generaci. Neustálým vyprávěním ožívané a sílící. Chvění z příběhů, které se udály kdykoli, kdekoli...
Claudia Bauer, režisérka divadelního představení Republik der Wölfe, se rozhodla hledat cestu k vlastní vizi pohádkových příběhů společně s hudebním šéfem dortmundského divadla Paulem Wallfischem mimo prošlapané cesty. Kořeny byly z nejpevnějších: sbírky bratrů Grimmů a jejich převyprávění od démony zmítané poetické duše Anne Sexton. Příběhy plné každodenní zvrácenosti, přirozených podlostí, nečekaných hrůz a zvratů dostaly další rozměr především díky hudební složce. Paul Wallfisch sezval osobnosti, u nichž mohl předpokládat pochopení a dokonalý cit pro přetavení mysteriózního světa v uhrančivé písně. Z temné smečky Crime & The City Solution byli povoláni Alexander Hacke a Danielle de Picciotto, z Austrálie pak někdejší člen a spolutvůrce Caveových The Bad Seeds Mick Harvey.
Pohádkovým příběhům vždy nejvíce slušel mírný opar dekadence s případnou dobře odměřenou dávkou surrealismu. Volba Hackeho a de Picciotta byla v tomhle směru ideální. Harvey si práci s podobným tématem vyzkoušel ve vrchovaté míře na Murder Ballads a následně na svém nedávném albu plném hřbitovních příběhů Sketches from the Book of the Dead. Budování atmosféry je dle očekávání na prvním místě – temné valivé bicí, štěkavé klávesy, hladivé piáno, znervózňující cinkání a ťukání, jedovaté samply. Melodie jsou silné, plné opakujících se motivů a dramatických zvratů, ctí weillovskou tradici. Žádné prvoplánové vykreslení, spíše náznaky, tušené souvislosti. V The Gold Key protkává jemný motiv elektrické kytary šepot klavíru, zrůdný Rumpelstiltskin je hnán vpřed basovými tóny piána, zvukovými šlehy a strojovým rytmem přecházejícím ve zlověstný klid, který je po chvilce vystřídán industriálním tempem a kytarovým riffem. The Frog Prince s dominantní akustickou kytarou přechází v lehounce vznosnou, cinkavě křehkou baladu Cinderella. Chvilka na oddechnutí. Chvilka na taneček mezi více než dvěma pekly.
A pekla přicházejí a zůstávají: na rytmu postavená ponurá Rapunzel (As Isadora Duncan), temná zákoutí mapuje a děs budí Hansel & Gretel, ledově krásná Heptagon (při cinkání ledu o led opravdu mrazí) či z divokých temp do klidných, takřka ambientních vod se propadající The Little Peasant (to vygradování!!!). Zvuková koláž Sleeping Beauty, z níž se občas vyloupne průzračný basový motiv, hymnická a jedna z nejkrásnějších věcí alba Iron Hans, strašidelná Little Red Riding Hood plná elektrických zvuků, dunivých rytmů, nakažlivých riffů a závěrečná miniatura White Snake Waltz. Hlasy vypravěčů se vyhýbají muzikálové teatrálnosti, zachovávají komorní atmosféru a civilnost. Výběr hitů po mně nechtějte. Od počátku do konce. Od zlatého klíčku k bílému hadu, od kolébky k rakvi. Chvěji se.
Ty příběhy k nám patří. Jsme jimi prolezlí skrz na skrz, metamorfují v nás a přenášíme je dál. Buďme za to rádi. Budou-li vymýceny, zůstane jen démon racionalismu. A ten děsí. Hubí.
The Ministry of Wolves – Music from Republik der Wolfe (Mute, 2014)
http://mute.com/artists/the-ministry-of-wolves
Live: The Ministry of Wolves (us/de/aus)
26. 4. 2004, Pilot, Praha
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.