Richard Kutěj | Články / Rozhovory | 25.02.2016
Nikdy je neuspokojoval kulturní mainstream a chyběl jim tu taky netlabel, který by nebyl úzce spjatý s určitou komunitou nebo hudebním stylem. Bratři Jan a Martin Faixovi tak v roce 2012 zakládají Signals from Arkaim jako vydavatelskou platformu pro co nejširší okruh umělců, kapel a projektů napříč okrajovými žánry a hranice si nekladou ani co se týče zeměpisných údajů. Dnes jde o jeden z nejsilnějších a nejzajímavějších tuzemských labelů, který se pyšní více jak padesáti vydanými tituly. O tom všem rozprávíme v dalším díle seriálu o labelech, s labely a pro labely s Janem Faixem.
Proč mít v době, kdy lidi stále méně kupují klasické nosiče a nejsou ani příliš ochotni kupovat si hudbu z placených downloadů, label? Proč provozujete ten svůj?
Label jsme v roce 2012 spolu s bratrem Martinem založili částečně i kvůli uvědomění si právě této situace, a soustředíme se proto na materiály, jejichž volnému sdílení nebrání většinou žádné otázky finanční ani autorskoprávní. Na české hudební scéně nám podobná platforma zkrátka chyběla. Dnes je už situace jiná. Ale netlabely starší než je Signals from Arkaim, jsou nebo byly obsahově sice velmi zajímavé, ale většinou žánrově úzkoprofilové, navíc občas ještě spojené jen s uzavřenější komunitou. Nikdy nás neuspokojoval kulturní mainstream a ze svého moderně jazzového rodinného zázemí jsme se naučili respektovat mnoho alternativních uměleckých cest napříč žánry i kontinenty. Naším netlabelem se sice snažíme především přispět k bohatší komunikaci napříč celou domácí uměleckou scénou, ale do hudebně estetického konceptu už zapadly i nahrávky ze zahraničí, takže teď musíme reprezentativně komunikovat i mezinárodně. Naznačují nám to i například statistiky blogspotu. Vlastně ještě jinak - komunikovat mezinárodně jsme byli nuceni hned po založení labelu, například základnu archive.org provozují opravdu veselí lidé. Přísun nových hudebních zážitků a radost z komunikace? To bude asi ten důvod, proč Signals from Arkaim provozujeme.
Myslíš, že přijde čas, kdy labely zaniknou a hudbu si budou vydávat kapely samy s tím, že naprostá většina produkce bude na internetu?
Pokud nevznikne lepší věc než internet, tak by asi bylo dobré použít ho právě ve prospěch toho, aby se hudba, a nejen ona, sdílela mezi lidmi co nejsnáze. Funkce labelu se v budoucnosti možná bude označovat třeba nějak jinak, ale právě naopak ještě obsažnější internetová komunikace bude nabízet větší prostor pro pozice či role nějakého toho dramaturga, někoho, kdo je pro někoho dalšího citlivým usměrňovatelem informačních toků. Pokud by potřeba tohoto typu lidské činnosti zanikla, tak bude více ohroženo asi už mnoho životně důležitějších věcí. Sdílení informací pokládáme za jeden ze základních principů lidského vývoje.
Jaký je u vás poměr vinyly/CD/kazety? Měnil se v průběhu let? A pokud klasické nosiče ani nevydáváte a děláte jen downloady, proč a jaký to má pro label význam?
Možnost free downloadů nás inspirovala k založení labelu. Já jsem už delší dobu registroval v Čechách řadu různých alternativně-hudebních komunit, které si nebyly například žánrově příliš vzdálené, ale ti lidé si navzájem jen velmi výjimečně chodili na koncerty, nebo o sobě vůbec nevěděli. Chtěli jsme i s nulovým rozpočtem začít přispívat ke vzájemné komunikaci umělců, takže s fyzickými médii se původně vůbec nepočítalo. Každý label se ale vyvíjí, takže některé naše tituly se distribuují na různých CD-Rkách a mně například Signály posloužily pro zaštítění mé vlastní desetikusové limitované edice kazet sešroubovaných mezi kusy dřevořísky. Logický vývoj v tom nevidím, na to asi existujeme krátkou dobu, volné downloady ale budeme vydávat vždy a fyzické nosiče pro nás budou až sekundární záležitostí. To je koncept našeho labelu. Nesnažíme se tím ale maskovat, že jsme s bratrem oba vášniví sběratelé všech možných fyzických hudebnin, literatury a dalšího umění.
Jak se labelu vedlo poslední dobou a co všechno jste vydali?
Vede se nám stále lépe, tzn. máme větší návštěvnost, stahovanost, sdílenost, recenze a další ohlasy, jsou nám nabízeny další materiály k možnému vydání, stále nás nepřemohl démon komerce. Samozřejmě víme, že při spolupráci s nějakým mecenášem či sponzorem bychom uměli udělat mnohem větší věci, ale obejdeme se bez něj stejně, jako jsme se obešli doposud. Za rok 2015 jsme vydali šestnáct titulů, všechny jsou volně ke stažení z našeho webu.
Která z vámi vydaných desek je ti nejbližší, pokud se to dá říct?
Nechtěl bych žádnou z nahrávek nějak povyšovat, všechny doufám obsahují silné sdělení, ale třeba k větším ohlasům v poslední době přispěla nahrávka Psychedelic Hallucinogen Michala Kořána a za nejraritnější pokládám nahrávku koncertu úžasné brněnské syntezátorové komunity Bastl Orchestra, kterou jsem čirou náhodou měl tu čest zaznamenat. Z dlouhodobě nejsledovanějších umělců z našeho katalogu je nutno zmínit saxofonistu Pavla Hrubého, experimentátora Járu Tarnovského nebo duo Michael Jackson Pollock. Potěšilo mne také úspěšné sestavení a šíření kompilace české no-input scény.
Co chystáte na rok 2016?
Reagovat na to, co si ten rok uchystá na nás. Řada nahrávek je v různých fázích příprav, dokončují se také nahrávky různých mých projektů a nová série titulů vyjde brzy, nechte se překvapit. Prozradit mohu třeba videooperu Miroslava Tótha, jehož dvě improvizační nahrávky u zdobí náš katalog. Na to se těším, formát videoopery jsem v netlabelové sféře ještě nepotkal, navíc v této by mělo jít také o obsah výchovný, namířený proti středoevropským populistickým, xenofobním, totalitárním nebo militaristickým tendencím, což osobně pokládám za velmi záslužné. Také je již připraveno precizní psychedelické album, které jsme stvořili společně s kytaristou Martinem Peřinou.
Sleduješ produkci dalších českých labelů? Máš mezi nimi nějaký oblíbený? Funguje na tak malém písečku něco jako řevnivost?
Produkci českých labelů stejně jako těch ostatních sleduji, seč mohu, především kvůli své pedagogické a publicistické činnosti. Díky mému účinkování v kapele Skrytý půvab byrokracie sleduji zblízka činnost labelu Polí5 Josefa Jindráka, jako jacísi parťáci si připadáme společně s netlabelem Meteorismo Tomáše Procházky, několikrát ročně si procházím novinky na netlabelu Chyba Records, kde je spousta skvělého českého hiphopu, jenž oproti většině zdejších komunit netrpí komplexem ze západních vzorů a na současnou společnost umí nahlížet ze zdravých a inspirativních anarchistických východisek.
3 české a 3 zahraniční desky roku 2015?
České: Kyklos Galaktikos - Mezi lovci mezer, kompilace Shut Up and Play Your Ocarina, B4 - Die Mitternachtsmaus. Zahraniční: Oneohtrix Point Never - Garden of Delete, Body Count - Manslaughter, Weber: zwei. Napsal jsem první tři, které mne jako relevantní napadly a nijak jsem nad tím nepřemýšlel, to by nemělo smysl.
www.signalsfromarkaim.blogspot.cz
www.facebook.com/netlabelsignalsfromarkaim
www.archive.org/details/signals-from-arkaim
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.