Adam Hencze | Články / Offtopic / / Movie/dox | 24.03.2016
Neduhu dělení posledních dílů adaptací knižních předloh se od dob Harryho Pottera svět nezbavil a tuzemské kinosály tak čeká další přírůstek. Česká kina aktuálně vymetá ve světové předpremiéře první část třetího dílu trilogie Divergence s českým podtitulem Aliance a anglickým podtitulem Allegiant. Zmatek? A co teprve film samotný.
Allegiant mohl existovat dvěma způsoby: jako gradující nádech před finálním prasením – modelově první část Deathly Hallows u čaroděje z Bradavic – nebo jako silnější předprasení s dějovými zvraty, které hází připravované finále do jiných světel – model Huger Games. Allegiant nefunguje ani jako model A, ani jako model B, Allegiant totiž nefunguje jako vůbec nic. Ani nevím, kde s filipikou začít a kde skončit – jestli u základní (ne)přesvědčivosti, osudové vážnosti, pseudovědecké klišovité zápletky, prokecané dvouhodinové stopáže nebo u donebevolající zbytečnosti polykající devíticiferný budget. Použitý přívlastek “prokecané” se nesnaží shazovat převázně dialogovou strukturu snímku, naráží na jiný problém: během sto dvaceti minut se opravdu nic alespoň trochu zajímavého nestane.
Těžko říct, jak moc je na vině Schwentke, jak moc čtveřice scenáristů a jak Veronica Roth s knižní předlohou, které dává internet ústy fanoušků celkem zabrat. Fandové teenage sci-fi fantasy knih o heterogenní dvojici rozervaných hrdinů budou zpravidla filmovým zpracováním vždycky trochu nespokojeni, v tomtom případě mají ale stoprocentní pravdu. Tris a Four (Shailene Woodley a Theo James) v Allegiantu prochází nesmyslnou charakterní proměnou a ocitají se ve světě, který shazuje základy vystavěné předchozími dvěma díly a raději se měří s kvazi-vědeckou tezí dovedenou do genetické pseudo-dokonalosti. Příběhové pozadí se rovná civilizačnímu kýči, který by smetl ze stolu průměrný znalec konspiračních teorií nebo kdokoliv s alespoň selskou úrovní rozumu. Roth měla očividně s psaním třetího dílu nemalé problémy, takže proč se její stupidity Allegiant striktně drží a proč je toto nevábné rochnění naplánováno do dvou celovečerních filmů, je otázka.
Snad největším šokem je vážná tvář, kterou si Allegiant snaží zachovat. Chybí mu dynamika, směr, dopad. Pseudo-Krista Tris tentokrát střídá Four, což dává vzhledem k vyústění děje v posledním díle snad i smysl – ten osvobozuje parťáky a objevuje "skryté pravdy" korporátních molochů, nosí u toho červené hi-tech montérky, sem tam zaběhne na líbačku se Shailene a tváří se u toho drsně. Ostatní herci nemají se svými postavami co hrát, obzvlášť po tom, co dostanou všehovšudy pět, šest minut prostoru. Miles Teller má sice svých štěků o něco víc, pořád je to ale bída, jeho rádoby vtipné připomínky nefungují a Zoë Kravitz už je se zbytkem opravdu jen do počtu. Fakt, že byl film snímán kamerou Alexa 65 (technická novinka, která měla premiéru u filmu REVENANT Zmrtvýchvstání, pozn. aut.), neznamená vůbec nic, třetí díl série vypadá jako 90% hollywoodské produkce sérií pro masy, trpí stejnými CGI neduhy a stejně nepřehlednou akcí (tedy když už k nějaké dojde).
“After i read Allegiant, i watched Titanic to cheer me up.” Jeden z fanoušků tento výrok vztahuje k budoucímu osudu jedné z hlavních postav, jeho smysl je bohužel lehce přenositelný na celý film (na celou sérii). Režisér Robert Schwentke měl v předchozím díle Rezistence (2015) několik menších “es”, jedním z hlavních byla změna účesu hlavní hrdinky. V Allegiantu má Shailene vlasy pořád krátké.
Série Divergence: Aliance / Allegiant
Režie: Robert Schwentke, 2016
www.thedivergentseries.movie
Vyšlo v magazínu Pinbacker, redakčně upraveno.
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.