Články / Offtopic / / Movie/dox

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova. Pnutím mezi hravě melancholickými výjevy ze životů dvacátníků a záměrně iritující experimentální formou vytváří specifické svědectví (nejen) o strachu z konce světa způsobeného klimatickou krizí. Čí obavy a existenciální tápání jsou však v tomto filmovém skicáři opravdu zachyceny?

Ústřední trojice, kolem níž je spřádána síť významů a impresí, sestává ze tří pražských příslušníků generace Z. Jejich společné bytí před a během pandemie covid-19 tvoří jádro dokumentu. Rozhovory o smrti či vztazích se tak za stálého kouření cigaret střídají s chvílemi štěstí i opileckými hádkami, při nichž jsou rozbíjeny lahve a hlavy buší o zeď. Klepikov neohledává skutečnost systematicky a racionálně, jde cestou co nejvěrnějšího zprostředkování emocí, atmosféry, krásy okamžiku, intenzity citu a síly myšlenky.

S touto impresionistickou metodou souvisí i hravá a divácky ne zcela přívětivá forma. Ta staví zejména na opakování obrazů a deklamací, které svým řetězením dostávají nový význam a rytmus. Sám autor je pak přítomen coby komentátor a vypravěč prostřednictvím voiceoveru a textů včleněných do obrazu.

Postupem času se četnost režisérových vstupů zvyšuje a ty se stále více zaměřují na něho samého, jeho krize, obavy a introspekce. Do popředí se začíná vtírat otázka, zda Klepikov skutečně předkládá portrét sebehledání mladé generace, nebo mu jeho postavy slouží pouze k autoportrétu. Kdo je tu skutečně roztrhán a plný nejistoty? Odhaluje se křehká symbióza a porozumění mezi režisérem a postavami na plátně, na které, neviditelný a všudypřítomný, dohlíží a sdílí s nimi pocit ztracenosti.

Dokud snímek zůstává u osobních životů postav, epifanických okamžiků a hry s filmovým stylem, má určitou sílu. Problém nastává, když se pozornost soustředí výhradně na klimatickou krizi, jejíž motiv se prolíná celou devadesátiminutovou stopáží. Při rozhovorech s mladými lidmi mimo ústřední trojici či záběrech z protestů za klima se dokument stává konvenčnějším, nevýrazným a celá jeho specifičnost se vytrácí.

Debut Milana Klepikova jde svou provokativní formou a záměrným ztěžováním diváckého zážitku proti srsti. Zároveň ale zdařile evokuje posmutnělou atmosféru života plného nejistoty vyvolané vnějšími i vnitřními vlivy a předkládá obrazy naplněné harmonií i znepokojující vize. Film je sebevědomý v jednotlivostech, ovšem ve svém celku působí podobně nejistě jako jeho protagonisté.

Info

Přípravy k filmu T
režie: Milan Klepikov, 2021
web

foto © se souhlasem Maur Film

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace