Články / Offtopic / / Movie/dox

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková | Články / Offtopic / / Movie/dox | 05.12.2023

„Přijďte ve stříbrné,“ vzkázala Beyoncé fanouškům, kteří se chystali na koncerty v rámci jejího turné k loňské desce Renaissance. A záběry do publika na stadionech i v kinosálech při promítání koncertního filmu, který celé turné mapuje, ukazují, že fanoušci rádi zadání popové hvězdy splnili. Tady se hraje podle Beyoncé.

Renaissance: A Film by Beyoncé je jedním slovem opulence. Zpěvačka ve filmu jako na běžícím pásu střídá excentrické kostýmy, tančí s robotickými pažemi, přijíždí na vesmírném vozítku, zpívá z lastury nebo se vznáší na třpytivé soše koně. Všechno se samozřejmě blyští. K tomu se přidá ještě propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Na rozdíl od jiného letošního koncertního filmu, The Eras Movie zpěvačky Taylor Swift, se Renaissance vydává i do zákulisí. Tam, kde Swift sotva slezla z obrazovky a co nejvíc se snažila nasimulovat reálný koncert, Beyoncé ukazuje turné v celém svém rozsahu. Kromě zmiňovaných kostýmů (za kterými z velké části stojí velká jména jako Thierry Mugler, Iris Van Herpen nebo Balmain) je to hlavně přehlídka hvězd, které se v průběhu turné k Beyoncé připojily. Kendrick Lamar, Megan Thee Stalion, Diana Ross zpívající Happy Birthday na koncertě připadajícím na narozeniny Beyoncé a v neposlední řadě dcera Blue Ivy, které vedle maminky na několika koncertech tančila během dvou skladeb.

Hlavní rozdíl proti Eras je ten, že Beyoncé film staví spíš jako dokument o kreativním procesu za celým turné a zahrnula do něj velké množství zákulisních záběrů. Tréninky, sestavování setlistu, technické parametry, návštěva rodného domu v Texasu, rehabilitace po úrazu, rozhovory s rodinou i umravňování dětí, to všechno má zlidštit vystoupení divy, které přijde v příštím záběru.

Hlavní poselství ale je, že Beyoncé, která film i režírovala a produkovala, je hlavní kreativní síla a boss. Ať už v zákulisí vysvětluje, jak 160 kamionů převáží tři různé stage a zatímco ona se svou skupinou vystupuje na jedné, další dvě se staví, nebo se hádá s kameramany, že může být po jejím, protože si dělala rešerši a není pravda, že se tak dlouhá ramena nevyrábí. „Nakonec vždycky pochopí, že tahle bitch dostane to, co chce,“ uzavírá v jednom z videí. Ze záběru je silně cítit, že Beyoncé sice vždycky byla ztělesněním sebevědomé bad bitch v tom nejlepším slova smyslu, ale jak sama říká, po čtyřicítce ještě více ví, kdo je a nenechá si od nikoho do ničeho mluvit. Z vnitřního klidu vychází obrovská síla.

Taková už je deska pojmenovaná podle znovuzrození a na stagei se to ještě násobí. Odpálit turné k albu inspirovanému discem některým z tanečních bangerů ze čtvrt století trvající kariéry? To by bylo moc předvídatelné. Místo toho celý koncert začne baladami. Beyoncé vystupuje suverénně a bez zaškobrtnutí, nebojí se vlastní sexuality a předvádí perfekcionistickou show.

Prostor dostává i hold afroamerické a queer komunitě, která je pro kontext zpěvaččiny tvorby klíčová a již pomáhá budovat. Navzdory velikášství je i zprostředkovaně cítit, že „Queen Bey“ je tu pro svůj „beyhive“ a reprezentuje víc než interpretku na podiu.

A tak se dá leccos odpustit. Třeba že dramatické prostřihy v rámci jednotlivých vystoupení jsou někdy až moc rychlé a chaotické, takže to ubírá na diváckém komfortu. Že dokumentární záběry na ty koncertní někdy navazují násilně, je jich hodně a narušují rytmus. Že setkání s ostatními členkami Destiny’s Child dostane v téměř tříhodinovém filmu jen pár vteřin, během kterých jim jde sotva vidět do obličejů, natož aby dostaly prostor něco říct. Že emotivní záběry s rodinou, třeba rozhovor Beyoncé s matkou o tom, jak je vděčná za svou výchovu, jsou někdy sentimentální až moc a sklouzávají k afektovanosti.

Nakonec ale z kina budete odcházet o něco jistějším, možná i tanečním krokem. Beyoncé svou sebejistotu, zdá se silnější než kdy dřív, dokáže předat publiku, a tak empowerment z Renaissance přímo kape. Pořád je to totiž ta Beyoncé, která si umí zařídit, aby byli všichni v tranzu, už když se na začátku koncertu zjeví na podiu v oblaku dýmu a stříbrných šatech, zatímco z reproduktorů se ozývá jednoduché: Ladies and gentlemen, Beyoncé.

Info

Renaissance: A Film by Beyoncé
režie: Beyoncé, 2023
web

foto © se svolením Aerofilms

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová 12.10.2023

Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace