Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 14.12.2019
Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech. Jeho filmy (třeba oceňovaný Já, Daniel Blake) popisují postavy, které uvízly ve slepých uličkách systému. Osud čtyřčlenné rodiny z jeho nejnovějšího snímku Pardon, nezastihli jsme vás jde daleko za hranu komfortnosti a nenabízí útěchu. Zadlužená rodina z nižší střední třídy žije život z ruky do huby: manžel je řidič doručovací společnosti, manželka obětavá zdravotní sestra. Oba práci obětují veškerý čas, aby mohli finančně zabezpečit chod domácnosti, rebelujícího syna i jeho mladší sestru.
Loach se hlásí k levicovým tvůrcům akcentujícím nedostatky kapitalismu, film to odráží třeba ve zkarikované postavě „vykořisťujícího“ zaměstnavatele. Příběh začíná ve chvíli, kdy se rodina nemůže z neutěšené finanční situace vymotat – těžiště filmu se posouvá od toho, proč se do dluhové pasti chytili, k tomu, jak (a jestli) se z ní mohou vysvobodit. Snímek je vystavěný tak, že za vším neštěstím hledá zejména společenský systém. Matka i otec v práci trpí a nemají se jak dovolat spravedlnosti, divákovi nezbývá, než s nimi sympatizovat.
Ve scénáři, který sleduje všední pracovní činnosti obou manželů, není mnoho místa pro vykreslení rodinného života. Když už, črtá ho se vší napjatostí, kterou střetávání přepracovaných rodičů a drzého mládí provází. Za mezigeneračními půtkami je ale cítit vzájemná láska, to dává filmu druhé, apolitické čtení: jak mohou obstát (rodinné) vztahy pod tlakem povinností? Tenze mezi rodiči a děti narůstá tím víc, čím méně času spolu mohou trávit, rodiče ztrácí představu o životě svých potomků. Ovšem dějová linka, ve které syn přichází o svou dobrou kamarádku, možná dokonce první lásku, vyšumí do ztracena.
Pardon, nezastihli jsme vás popisuje problematiku zadluženosti domácností z osobní i společenské perspektivy. Film je sugestivní, nenabízí úlevu ani odpočinek, dokonce si vystačí bez hudebního doprovodu, který by tíživost příběhu mohl odlehčit. Loach se nesnaží diváka bavit, nabízí syrový popis rodiny v nezastavitelné sestupné spirále. Znepokojivé otázky pokládá z ideologicky vyhraněných pozic, jež nemusí nutně oslovit ty, kteří jejich jeho názory nesdílejí.
Pardon, nezastihli jsme vás
režie: Ken Loach, 2019
web distributora
Tomáš Jančík 05.01.2024
Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.
Klára Řepková 05.12.2023
K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.
Tomáš Jančík 30.11.2023
Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.
Tomáš Jančík 09.11.2023
Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.
Klára Řepková 20.10.2023
Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?
Andrea Kubová 12.10.2023
Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými.
Tomáš Jančík 22.08.2023
Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julia Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.