Články / Rozhovory

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Johana Minářová, Hana Šormová (FAMUFEST): Přesně takhle obvious jsme to chtěli

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 22.03.2022

Letošní ročník festivalu FAMUFEST se uskuteční od středy 30. března do neděle 3. dubna 2022 a jeho tématem je „setkání”. Hlavním dějištěm budou pražské Vršovice, projekce proběhnou ve třech sálech Kina Pilotů. Festival se letos zaměří i na diváky z řad studentů středních škol a seniorů, v dopoledních hodinách proběhnou uzavřené projekce filmových bloků speciálně sestavených pro tyto cílové skupiny spojené s diskuzemi. Ale je toho mnohem víc, proč šněrovat od Vinohrad až za Botič, nemluvě o hudebním menu na Krymské. Na další podrobnosti jsme se zeptali ředitelek festivalu, Johany Minářové a Hany Šormové.

FAMUFEST v offlinu! To je velmi dobrá zpráva, co to pro vás znamená? A nebyl online svým způsobem příležitostí, která vám ukázala nové možnosti?
Hana: FAMUFEST ve své původní fyzické podobě proběhl naposledy v roce 2018. Jsou to už čtyři roky, během kterých se výrazně změnily nejen návyky diváků, ale i například ceny, a je tak těžké navázat tam, kde naši kolegové skončili. Festival navíc každý rok pořádá jiný tým studentů.

Johana: Online nám přinesl nové možnosti a festival posunul dál, díky němu máme například skvělý nový web. Online je sice náročný z technické stránky, ale plno věcí přímo spojených s návštěvou festivalu odpadlo. Neřešil se guestservis, zahraniční hosté, akreditace, koncerty... Na offline se všichni těšíme, ale nese to s sebou vysoká očekávání a zvýšený tlak.

Tématem letošního ročníku je „setkání”, což zní na jednu stranu logicky, na druhou stranu se to nabízí tak trošku „obvious”, aniž bych to myslel špatně. Jak s tématem naložíte?
Johana: Přesně takhle obvious jsme to chtěli. Jde o hodně jednoduchou myšlenku. Náš ročník na FAMU nastoupil do distanční výuky a potřebu setkání jsme tak řešili hodně a stále ji řešíme. Setkání odkazuje nejen k návštěvě kina, ale i setkání nás s ostatními studenty a celou komunitou okolo FAMU.

Hana: Souhlasím. Zároveň téma odkazuje k praktikám střihu a kamery, kterými si projdou všichni studenti, a je tak pojícím prvkem. Návštěvníci se na krátké filmy z těhle praktik mohou podívat v sekci Setkání, která poběží kontinuálně v Sále C Kina Pilotů.

V rámci programové sekce FAMU versus budou představeny filmy studentů pařížské filmové školy La Fémis. Proč zrovna téhle školy a co všechno z toho plyne? A nebude z toho vyplývat i nějaká reciprocita?
Johana: Jde o jednu z předních evropských filmových škol, jejíž systém výuky je dost odlišný od FAMU. Zajímá nás tak kontrast, a zároveň se od sebe můžeme dost naučit. V původní myšlence jsme cílili na Francii a Švédsko, kteří spolu s Českou republikou budou předsedat EU, a vyšla nám Francie. V rámci návštěvy proběhnou i jednání o další spolupráci obou škol.

Letos chcete obsadit Kino Pilotů, což je nejen vzhledem k ulici Krymská chytrá varianta. Co všechno si od toho slibujete?
Hana: Festivalovou lokalitu jsme tak trochu převzali od FAMUFESTU 36, který měl v Kině Pilotů proběhnout v roce 2020. Nakonec ho zmařil covid, ale naším kolegům se tehdy narychlo podařilo uspořádat menší omezenou fyzickou část v Kasárnách Karlín.

Johana: Chtěli jsme vytvořit kompaktní festivalové centrum, které bude navázané na už existující kino. Krymská ze všech variant vyšla jako nejlepší. Na malém prostoru nabízí všechny druhy podniků a míst, které jsme pro festival potřebovali. Vyhovuje nám i oddělení od centra města, ale stále skvělá dostupnost.

Hana: … a spojení tramvají 22 přímo ze školy!


Plánujete výstavy vašich studentů nejen u Pilotů, ale taky ve vršovickém Vzletu, kde bude i závěrečný ceremoniál, a ve výlohách podniků na Krymské. Kolik se jich takhle zapojí?
Johana: Přihlášená díla na výstavu prošla kurátorským výběrem a vystavovat tak budeme nakonec deset děl. Podniků se nakonec zapojilo sedm. Nechtěli jsme veřejný prostor úplně zahltit. Doufáme, že výstava ve výlohách osloví nejen návštěvníky festivalu, ale i náhodné kolemjdoucí.

Součástí festivalu bude i industry program v prostorech Světu HUB a návštěvníkům nabídne přednášky a diskuze z oblastí audiovize a herního průmyslu. Ten prostor je na Vinohradech, ale od Krymské coby kamenem. Jaká témata budou na pořadu dne? Nemáte obavy, že půjde „jen” o doprovodný program, který bude navštěvován spíš sporadicky, hlavně kvůli tomu že ten večerní a noční může být náročný?
Hana: Industry program je plnohodnotnou součástí programu. Cílíme s ním zejména na lidi, kteří se v audiovizi pohybují, a na naše studenty. I kvůli možné náročnosti a větší vzdálenosti od Kina Pilotů, jsme industry zhustili do dvou dnů, pátku a soboty. Tematicky se diskuze a přednášky zaměří nejen na filmová témata, ale i oblasti, která s audiovizí zdánlivě nesouvisí, např. mentální zdraví. Spolu se Cinergy do Prahy přivezeme dvě zahraniční producentky na debatu o možnostech koprodukční spolupráce. Věnovat se budeme i zvuku a hudbě pro studentské filmy.

Hudební program je situovaný do Café V lese plus v sobotu sejdete až do Ankali za Botič… to je skoro jako mentální procházka. Jaká je dramaturgie hudebního programu, je tam nějaká jednotící linka?
Johana: Naši hudební dramaturgové program sestavovali tak, aby uspokojili tužby jak po kapelách, tak elektronice. Společným prvkem bylo spojení s Akademií múzických umění, což se ve většině případů podařilo. Metastavy, Good Times Only, demowave i Gondor Flames jsou projekty našich kámošů ze zvuku, Mutanti hledají východisko jsou zase absolventy DAMU. Čtvrteční večer se ponese v duchu live elektroniky. Vystoupí umělci navázaní na Noise Kitchen, která sídlí přímo v Krymské. Ankali bylo pro zakončení jasnou volbou díky kvalitnímu zvuku i docházkový vzdálenosti.

Předpokládám, že tématem svého druhu bude podpora Ukrajině, což je zároveň věc, která se neustále a rychle vyvíjí. Už víte, jak s tím naložit? Jsou možností i projekce a diskuze pro studenty a seniory?
Hana: Díky za tuhle otázkou. Je to pro nás všechny velké téma a chceme ho na festivalu reflektovat. Dlouho jsme přemýšleli, jak, a nakonec se rozhodli, že se vydáme cestou spíše pomoci než společenské osvěty. Do programu jsme zakomponovali projekční blok Modrá & Žlutá, složený z filmů studentů FAMU tematizujících ukrajinsko-ruské vztahy. Spojili jsme se také s iniciativou Studenti pro Ukrajinu, která zajišťuje dočasný přesun ukrajinských studentů do ČR a jejich zapojení do studia na AMU. Těm nabízíme akreditace zdarma. V neposlední řadě výtěžek z merche věnujeme Člověku v tísni.

Info

FAMUfest
30. 3. –⁠ 3. 4. 2022
Praha
web festivalu

foto © se svolením FAMUfestu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace