Anna Pleslová | Články / Profily | 28.08.2013
O tomhle chlapíkovi se teď mluví všude možně. Před půl rokem totiž vydal svou druhou sólovou desku, nad kterou teď mlaskají kritici z osvědčených světových plátků. Na její titulní fotce je něco tak podivného, že si placku uvnitř prostě musíte pustit, i kdybyste nechtěli. Sám John Grant tu sedí v perfektním obleku v nějaké country kavárně jak vystřižené ze seriálu Twin Peaks. S knihou v ruce a se solničkami v podobě soviček na stole se na vás dívá velmi podezíravým a vážným pohledem.
Tenhle výjev zároveň dokonale vystihuje podstatu toho, co se skrývá uvnitř – velmi rozmanité až rozporuplné album, které přesto drží pohromadě. Víří v něm sedmdesátkové dark elektro s kýčovitě zamilovanými baladami, to vše slepené prvky country. A stejně tak rozmanitý a neuvěřitelný je i celý dosavadní život Johna Granta. Téměř pětačtyřicetiletý depresemi strhaný homosexuál s vizáží amerického dřevorubce a Vikinga, dříve závislý na drogách a alkoholu, nikdy nepochopen svou rodinou. To, co zní jako nepovedený inzerát do seznamky největších loserů, je jeho život ve zkratce.
John Grant se narodil v americkém Coloradu, později odjel studovat jazyky do Německa. Chtěl se stát překladatelem, ale místo toho se mu děly věci, které s kariérou tlumočníka vůbec nesouvisí. Začal trpět panickými stavy a bát se pavouků, přestal navštěvovat výuku a vůbec nevycházel z domu. Vrátil se zpět do USA, kde po nějaké odmlce s přáteli založil kapelu The Czars (Carové). Po šesti albech se The Czars rozpadli a Grant zkusil sólovou dráhu. Jeho debut Queen of Denmark (nějak si na ty monarchy v názvech potrpí) se stal podle časopisu Mojo albem roku 2010.
I když se na povrchu zdálo všechno v pořádku, John Grant uvnitř bojoval s příliš silným vztahem k alkoholu a drogám. Jak sám říká v jednom rozhovoru: „Není to jen alkohol a drogy, můžu klidně zneužívat i cukřenku nebo polštářky z pohovky. Mám takové sklony k tomu prostě uletět, že pokaždé využiju všech možností k tomu to udělat. Jen bych se chtěl opravdu vyhnout tomu být jeden z těch lidí, kterého pak najdou ležet ve vaně.“ Jeho problémům s drogami ještě přispíval nepříliš růžový vztah s jeho otcem. O jeho homosexualitě se doma nikdy nemluvilo. „Vždycky jsem cítil, že by byli mnohem víc rádi, kdybych byl drogově závislý než gay.“ Ve skladbě Jesus Hates Fagots z předchozí desky Grant portrétuje svého otce jako krutého, absurdního misantropa. „Ani na Vánoce mu nevolám. Měl bych to změnit,“ říká Grant.
John Grant je velmi otevřený homosexuál. V mnoha textech zpívá o svém posledním partnerovi, s jehož rozchodem se doteď nemůže vyrovnat. Poznáte to už z názvů některých písní jako třeba It Doesn't Matter to Him nebo Why You on‘t Love Me Anymore. Minulý rok na festivalu Meltdown asi některým divákům spadl kelímek, když Grant nečekaně přede všemi ohlásil, že je HIV pozitivní.
Kvůli zdravotním potížím a možná také proto, aby si vyčistil hlavu a zapomněl na minulý vztah, se ve svých 43 letech rozhodl odstěhovat na Island. Tady svým vzhledem jistě zapadl, a tak si brzo našel nové kamarády, mezi nimiž byl i Biggi Veira z Gus Gus, který mu pak pomohl nahrát novou desku Pale Green Ghosts.
Vypadá to, že se Grantovi podařilo ze sebe dostat všechny ty zelené duchy a snad bude mít ještě sílu vytvořit další, minimálně stejně silnou desku.
John Grant (usa)
www.johngrantmusic.com
Jan Krejča 05.08.2024
Nepotlačovat emoce, touhy, ani chuť po zvukové dekonstrukci. Ve středu společně s Lakoon v Bike_Jesus.
Jiří Moravčík 08.07.2024
Tak jak ho podle něho Pánbůh umístil do nepatřičného těla, je mu těsné i flamenco a než by se jeho pravidly nechal omezovat, identifikuje se jako ex-flamenco. Letos na Colour…
Jan Krejča 29.06.2024
Každá osobnost bývá potomkem svého díla, každá osobnost bývá poměřována silou charizmatu. Ne každá však dosáhne ideální kumulace zkušenosti, přehledu a nadčasového přístupu v pozdějším věku.
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.